آشنایی با شناسایی مقاومت ها

مقاومت همونطور که معرفی شده عنصری است که در مقابل عبور جریان مخالف از خود نشان میدهد و به طبع ولتاژی دو سر آن افت میکند.این افت ولتاژ خیلی مهم هست از آن استفاده ی بسیار میکنن.
مثلا شما ولتاژ 12 ولت رو میتونید با یه مقاومت به ولتاژی حدود 3 ولت تبدیل کنید برای این کار کافیه که فقط قانون اهم رو به کار ببرید.البته با گذاشتن مقاومت برای کم کردن ولتاژهمیشه به مقصود نمیرسیم ! معمولا برای توان های کم این کار رو انجام میدن مثلا روشن کردن یه دیود نورانی LED با ولتاژ مثلا 50 ولت / 60 ولت یا حتی 12 ولت و یا بیشتر از مقادیر ذکر شده! چون همونطور که میدونید دیودهای نوردهنده با ولتاژی حدود 3 ولت کار میکنن پس میبینید که مقاومت ها میتونن با کاهش جریان ولتاژ رو هم محدود کنن!
(واردات قطعات الکترونیکی)

البته برای ولتاژهای بالا باید توان مناسبی برای مقاومت محاسبه بشه !
توان چیست؟
مقدار انرژی مصرفی هر عنصر رو توان بهش میگن! یا به عبارت دیگه حاصل ضرب ولتاژ در جریان رو توان میگن! توان یا وات از دو رابطه دیگه هم حساب میشه:
P=V.I
P=V.V/R
P=R.I.I
منظور از I.I همون جریان به توان 2 هستش!
هر چی توان بیشتر بشه چثه مقاومت هم بزرگتر میشه! مقاومت ها تا وات 20 هم وجود دارند البته اهم کمی دارند.
مقاومت ها رو چگونه بشناسیم؟
مقاومت ها به صورت عناصر 2 پایه کوچکی رو مدارهای الکترونیکی هستند که نوارهای رنگی روی اونا هست!
حالا منظور از نوارهای رنگی چیه؟
نوارهای رنگی نشان دهنده مقدار مقاومت هاست.مقاومت ها از 1 اهم شروع میشوند( مقاومت های معمولی) و تا 10 مگا اهم رنجشون ادامه پیدا میکنه.رنج استاندارد مقاومت ها مختلفه ولی معمول ترین رنج اونا به شرح زیر هست:
1 / 1,2/ 1,5/ 1,8/ 2,2/ 2,7/ 3,3/ 3,9/ 4,7/ 5,6/ 6,8/ 8,2
حالا این رنج ها از اهم شروع شده, به کیلو میرسند و نهایتا به مگا اهم