اسمبل کامپیوتر چیست ؟

اگر شما يک اتومبيل مثلاً از کمپاني فورد بخريد انتظار داريد که شاسي بدنه موتور گيربکس ساخت کمپاني فورد باشد يا لا اقل اختصاصاً براي کمپاني فورد ساخته شده مونتاژ شوند شرکتهاي کامپيوتري کامپيوترهايي را تحويل شما مي دهند اين کامپيوترها از قطعاتي تشکيل شده اند که هر يک ساخت يک کمپاني است و آنها فقط کامپيوتر شما را اسمبل (مونتاژ) کرده اند.

بيشتر قطعات کامپيوتري در آمريکا اختراع مي شوند ولي توليد آنها در سراسر جهان صورت مي گيرد و اين گستردگي از هيچ قاعده اي پيروي نمي کند. کشورهاي مختلف هر کدام يکسري قطعات خاص را توليد مي کنند کمپاني هاي آمريکايي cpu را مي سازند ( Intel, AMD ) مادربردها از تايوان مي آيند. هارد ديسکها در سنگاپور يا هندوستان ساخته مي شوند. حافطه هاي RAM معمولاً در کره ساخته مي شوند و يک دو جين کارخانه چيني به توليد کيس مشغول هستند.

قطعات محتلف با پيچها و کابلهاي مورد نياز ارائه مي شوند که براي اسمبل کردن لازم هستند شما مي توانيد اين قطعات را بخريد و کامپيوتر خود را اسمبل کنيد. تنها وسيله لازم براي اسمبل کردن کامپيوتر پيچ گوشتي است و شما با چند ساعت مطالعه دفترچه راهنما مي توانيد آن را اسمبل کنيد البته سرعت شما در برابر کسي که اين عمل را به صورت حرفه اي انجام مي دهد بسيار کمتر خواهد بود.

ساخت يک کارگاه ساخت چيپ ست براي اينتل يک ميليارد دلار خرج بر مي دارد و از پيشرفته ترين تکنولوژيها استفاده مي شود سپس اين چيپ ست ( که ممکن است CPU پنتيوم 4 باشد ) داخل سلفون بسته بندي مي شود و به فروشگاه هها ارسال مي شود. براي نصب يک CPU روي مادربرد اهرم کنار سوکت CPU را روي مادربرد بلند کنيد و CPU را جا بزنيد قسمت مارک شده روي CPU را با قسمت مشابه روي سوکت مطابقت دهيد و اهرم سوکت را ببنديد.

در حدود 12 پيچ مادربرد را به کيس متصل مي کنند. چهار پيچ هر يک از درايوها را به کيس متصل مي کنند. هر يک از مادربردها شکل خاص خود را دارند و با يکديگر اشتباه نمي شوند ( به غير از کابل فلاپي درايو که براي اولين بار ممکن است اشتباه شود) و علت آن اين است که کليه قطعات کامپيوتر و کابلهاي آن بر اساس يک استاندارد جهاني ساخته مي شوند با انواع ديگر قابل تعويض هستند.

راههاي ارتباطي بين قطعات اگر سرعت تغيير نکند به همان شکل باقي مي مانند باس ارتباطي PCI براي يک دهه است که بدون تغيير باقي مانده است کي برد از زمانيکه کامپيوتر اختراع شده است عملاً تغييري نکرده است، هر چند اجزايي که در سرعت نقش اساسي را ايفا مي کنند تغيير کرده اند.

از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:

هر چه CPU ها سريعتر مي شوند ولتاژ کارشان کمتر، سرعت کلاک آنها بيشتر و احتمالاً تعداد پينهاي بيشتري خواهند داشت و احتياج به سوکتهاي جديد دارند.

چيپ هاي حافطه سريعتر مي شوند تا بسته هاي اطلاعاتي را با سرعت بيشتري به مادربرد انتقال دهند. همانند CPUها آنها با هر توليد جديد ولتاژ کمتري احتياج دارند سرعت کلاک بيشتري دارند و تعداد پينهاي بيشتري دارند.

کارتهاي ويديويي يک اسلات AGP مخصوص خود دارند هر چند استانداردهاي AGP با 3 استاندارد آمده اند در هر محصول جديد حداکثر سرعت دو برابر شده است اما ولتاژ از 3.3 ولت تا 1.5 ولت و بالاخره 0.8 ولت رسيده است سه ساختار مختلف براي اين سوکتها موجود است اگر شما يک کارت گرافيک 1.5 ولتي را به يک سوکت 3.3 ولتي متصل کنيد کارت و مادربرد هر دو را خواهيد سوزاند البته بعضي از مادربردها بيش از يک استاندارد را قبول مي کنند. دوره آموزش تعمیر کامپیوتر

هارد ديسکهاي جديد سرعت بالا ( Ultra DMA ) را ساپورت مي کنند. يک هارد ديسک جديد مادربرد قديمي را حس مي کند و يک مادربرد جديد يک هارد قديمي را مي شناسد و انتقال اطلاعات در هر يک از اين شرايط در سرعت پاييني که هر دو بتوانند ساپورت کنند انجام مي گيرند

بنابراين اگر در فکر ارتقا سيستم بايد به اين نکات توجه داشته باشيد و بدانيد که ممکن است با ارتقا يک يا دو قطعه نتوانيد به آنچه مي خواهيد برسيد و خريدن يک سيستم جديد مقرون به صرفه تر باشد.
منبع: پرتو آی تی