امکانات جانبی تبلت ها

تبلت‌ها مجهز به گیرنده‌های موقعیت هستند یعنی زمان که آن‌ها را تکان می‌دهید و به یک سمت متمایل می‌کنید دستگاه این تغییر را متوجه خواهد شد. حساسیت این موقعیت یاب به حدی است که حتی با کمک برخی نرم افزارها می‌توانید همچون یک شاقول بنایی، از تراز بودن سطوح مطمئن شوید. گیرنده‌های تبلت در سه جهت طول، عرض و ارتفاع فعال هستند و موقعیت فضایی را بررسی می‌کنند. از این قابلیت می‌توانید در برنامه‌های مختلف هم کمک بگیرید. به عنوان مثال زمانی که بازی ماشین رانی می‌کنید خم کردن دستگاه به جلو مانند گاز است و با متمایل کردن آن به چپ و راست، فرمان را کنترل می‌کنید. در برنامه‌های مختلف نیز این ویژگی کاربرد دارد و زمانی که عکس‌ها را مشاهده می‌کنید می‌توانید با متمایل کردن دستگاه به یک سمت عکس‌های بعدی یا قبلی را هم ببینید. آموزش تعمیر تبلت

موقعیت یاب جغرافیایی
اغلب تبلت‌ها دارای موقعیت یاب جغرافیایی (GPS) هستند و با کمک نرم افزارها می‌توانند در پیدا کردن مسیر به شما کمک کنند. اکنون نقشه‌های زیادی برای آندروید در ایران وجود دارد و پس از نصب، دستگاه با اتصال به ماهواره محل شما را نشان خواهد داد و پس از آن می‌توانید با تعیین مقصد، از مسیر پیشنهادی عبور کنید. این ویژگی‌ها در ایران هم فعال هستند و برخلاف برخی نرم افزارها، محدودیتی ندارند.

ورودی ها و خروجی های تبلت
تبلت ها از نظر ورودی‌ها و خروجی‌ها با محدودیت‌هایی روبرو هستند. به عنوان مثال اغلب آن‌ها از درگاه یو.اس.بی پشتیبانی نمی‌کنند و برای انتقال فایل‌ها لازم است از روش‌های دیگر استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید آن‌ها را به کارت حافظه منتقل کنید یا از طریق بلوتوث به کامپیوتر یا موبایل متصل شوید. معمولاً تبلت ها دارای یک ورودی برای کارت حافظه هستند و از این طریق می‌توانید کارت‌هایی تا ظرفیت ۳۲ گیگابایت را به آن‌ها اضافه کنید. حجم ذخیره سازی تبلت ها محدود است و بیشترین ظرفیت را مدل‌های ۶۴ گیگابایتی دارند که قیمت آن‌ها نیز در مقابل مدل‌های ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی بیشتر است.

تجهیزات ارتباطی سازگار با تبلت ها
تجهیزات ارتباطی نیز یکی دیگر از ویژگی های اصلی تبلت هاست. این محصولات با شبکه های کابلی سازگار نیستند زیرا پورت شبکه ندارند اما به خوبی از شبکه های بی سیم پشتیبانی می‌کنند. بعضی از آنها نیز می توانند از طریق یک سیم‌کارت به اینترنت متصل شوند البته فناوری های نسل جدید اینترنت روی شبکه های مخابراتی مانند نسل سوم و بعد از آن در ایران فعال نیست و به امید سال های آینده هزینه نکنید.