تفاوت پورتال و وب‌سایت چيست؟

 

يک کارشناس نرم‌افزار گفت: برخلاف دیدگاه اکثر کابران، پورتال و وب سایت دو مقوله متفاوت از یکدیگر است.
 
به گزارش ایسنا، محمد سیدی اظهار کرد: اکثر کاربران نام پورتال‌ها را بسیار شنيده‌اند، اما شايد براي برخي از افراد اين سوال مطرح شده باشد که واقعا يک پورتال چيست وچه ويژگي‌ها و خصوصيات و چه تفاوتي با يک وب سايت دارد؟
 
وی ادامه داد: پورتال صفحه وب واسطي است که امکان دسترسي آسان را به هر چيزي که کاربر، براي انجام وظيفه يا خواسته‌اش نياز دارد بدون توجه به اينکه محل فيزيکي آن کجاست، فراهم مي‌کند و به بيان ديگر پورتال (درگاهي) است به دنيايي مجازي که کاربر مي‌تواند از طريق امکانات فراهم شده در آن، تمامي نيازهاي خود را برآورده کند، نيازهايي مانند جست‌وجو و يا خريد (مثلا يک کتاب)، دسترسي به حساب بانکي، افزايش و کاهش اعتبار يک حساب اعتباري و يا به روزرساني اطلاعات سخت‌افزاري از محل کار؛ در حالت کلی باید گفت که پورتال همه چيز را از طريق درگاهي واحد براي کاربر خود فراهم مي‌سازد.
 
سیدی ويژگي‌هاي اصلي يک پورتال را تجمع اطلاعات، هدف‌دار بودن اطلاعات، دردسترس بودن اطلاعات و دريچه ورود منحصر به فرد دانست و افزود: يک پورتال نيز مانند يک رايانه خانگي، اطلاعات و خدمات گوناگوني را در يک صفحه وب واحد و به صورتي سازگار و خوش ترکيب در دسترس مي‌گذارد و گاهي به اين صفحه web top هم گفته مي‌شود و هم‌چنین پورتال مي‌تواند نقطه شروع يا صفحه اوليه مشخصي داشته باشد که کاربران در زمان اتصال به وب آن را مشاهده کنند اگر چه برخلاف صفحه رايانه، پورتال مي‌تواند از طريق مجموعه وسيع دستگاه‌هايي که قابليت اتصال به وب در آن‌ها پيش‌بيني شده (از جمله تلفن هاي موبايل) مورد استفاده قرار بگيرد.
 
این کارشناس نرم‌افزار تصریح کرد: هرچند شباهت ظاهري فراواني ميان يک وب سايت و يک پورتال وجود دارد، به گونه‌اي که در نگاه اول تفاوت محسوسي ميان آن دو مشاهده نمي‌شود، اما اين دو کاملا از يکديگر متفاوت‌اند و برخی از ويژگي‌هاي موجود در يک پورتال که آن را از يک وب سايت متمايز مي‌کند این است که دارای درگاه ورود منفردي است که از طريق آن مي‌توان به مجموعه منابع مرتبط با پورتال دست يافت و امکاناتی از قبیل نمايش هدف‌دار اطلاعات با استفاده از تجربيات کاربر، دسترسي تقسيم‌بندي شده به انواع داده و اطلاعات گروه‌بندي شده، در اختيار گذاشتن امکان ارتباط و همکاري ميان تمامي کاربران و استفاده‌کنندگان پورتال و امکان پيوستن به نرم‌افزارها و سيستم‌هاي نرم‌افزاري که گردش کاري مشخص و تعريف شده‌اي دارند را داراست.
 
وی افزود: اگر در دنياي کامپيوتر به عقب بازگرديم، زماني را خواهيم يافت که در آن سيستم‌هاي نرم‌افزاري به گونه‌اي متحول شدند که ديگر لازم نبود براي کار با يک برنامه، برنامه‌هاي ديگر بسته شوند، يعني مي‌توانستيم همزمان از چند برنامه کاربردي استفاده کنيم بدون آنکه با مشکلي مواجه شويم. امکاني که قبل از آن وجود نداشت و تاريخچه پورتال‌ها از همان زمان آغاز شد و نسل‌هاي تکامل يافته آن‌ها يکي پس از ديگري پا به عرصه دنياي اطلاعات گذاشتند.
 
این کارشناس نرم‌افزار با اشاره به انواع پورتال‌ها، اظهار کرد: يک سازمان مجموعه متنوعي از کاربران دارد که از جمله آن‌ها مي‌توان به مشتريان، شرکا، کارمندان اشاره کرد. همه اين کاربران علاقه‌مندند از اطلاعات و خدمات آن سازمان استفاده کنند. کاملا آشکار است که هر کدام از آن‌ها نيازهاي خاص و اغلب متفاوتي دارد. براي پاسخگويي به اين تنوع، انواع مختلف پورتال ايجاد شده و مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به طور کلي برحسب چگونگي پاسخگويي به نيازهاي کاربران، پورتال‌ها را مي‌توان در چهار گروه زير دسته‌بندي کرد که شاملBusiness to Customer Portal - B۲C،Business to Busines Portal B۲B، B۲E و پورتال‌هاي عمومي است.
 
پورتال دارای جنبه‌هاي کارکردي متفاوتی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: هر پورتال اطلاعات و خدمات را يک جا و در يک محل جمع آوري مي‌کند، هر پورتال مي‌تواند در اندازه لازم براي شخص و يا گروه سازمان درآيد و هم‌چنین هر پورتال در هر زمان و از هر مکاني قابل دسترس است.