رباتیک در مهد کودک ها و مدارس

 

 

مهد كودك ( سنين 3 تا 7 سال )

 

به رأی اغلب کارشناسان کودک و نوجوان ، امروز آموزش رباتیکی از بروزترین و نوین ترین روشهای ایجاد خلاقیت و شکوفایی استعدادها در سنین 3 تا 7 سال است.

 هنوز هستند عده ای از والدین که گمان می کنند کودک در این سن می بایست تنها به تفریح و بازی بپردازد.

ما نیز با این صحبت، بدون قید تنها موافقیم. لیکن آیا نمی توان در دل بازیهای کودکانه، علومی را به فرزندانمان بیاموزیم که در آینده با آن سر وکار دارند و ناگزیر روزی به آن محتاج خواهند شد.

 مطمئنا نگاه سطحی و لحظه ای امروز ما، نمی تواند پاسخ مناسبی به سوالات و رفتارهای نوجوانی آنها باشد.

 

بدون شک  دنیای 2020 که در آن کودکمان جوانی برومند گشته،  رایانه و تکنولوژی رباتها حرف اول را می زند.

 

بازی امروز فرزندانمان با رباتها و لوازم آن از سویی باعث سرگرمی و  پر کردن اوقات فراغت آنها در این سن و از سوی دیگر ذخیره آینده ای روشن  برای فردای آنهاست.      

 

 

در این دوره ها  و آموزش رباتیک کودکان با چرخ ها، گیربکس ها، سازه ها ، ابزارهای حرکتی مقدماتی مانند موتورها و نیز ساختار مکانیکی رباتها آشنا می شوند.

 

ضمناً در دل مطالب آموزشی، با رنگها، اعداد در قالب کار با ادوات ربات آشنایی بیشتری پیدا کرده و برنامه آموزشی  طوری طرح ریزی گردیده که در کنار ساخت ربات با مواردی چون اشکال هندسی، ساعت و دقیقه و ... نیز بیشتر ارتباط برقرار نمایند.

 

 

رباتيك دانش آموزي ( سنين 7 تا 16 سال ) :

 

رباتیک متشکل از 3 رشته برق ، کامپیوتر و مکانیک می باشد.

برای سهولت در یادگیری دانش آموزان مباحث آموزشی را از هم تفکیک کرده ایم و سی دی آموزشی در چهار رنگ ویژه سنین مختلف دانش آموزی طراحی نمودیم که هر دانش آموزی متناسب با درک و فهم خود بتواند مباحث مورد نیاز را دنبال نماید.

دانش آموزان میتوانند بعد از 3 ترم در مسابقات متنوعی شرکت کنند،اگر چه دانش آموزان در ترم اول نیز با 3 مسابقه ربات جنگجو  ، فوتباليست ، آتش نشان  آشنا می شوند.

دانش آموزانی که در کودکی با علم رباتیک آشنا می شوند در آینده در رشته های ریاضی و فیزیک به موفقیت های چشمگیر دست می یابند.از جمله مزایای آموزش رباتیک به کودکان، افزایش قدرت تصویر سازی سه بعدی در آنهاست.

آشنایی دانش آموزان با مسائل فنی و مباحث کامل الکترونیک، مکانیک و رایانه از دیگر مزیت های آموزش علم رباتیک در سنین کودکی و نوجوانی است.

 

 

اهداف آموزشی :

هدف از برگزاری کلاس ها بالا بردن سطح علمی و ایجاد نشاط آموزشی در دانش آموزان با در هم آمیختن مباحث تئوری و آزمایش های عملی می باشد. کلاس های رباتیک نقطه تلاقی علم و تلاش در مدارس می باشد.

در ترم 1 هدف؛ آشنایی با الکترونیک مقدماتی و مباحث اولیه مکانیک می باشد که با توجه به بسته آموزشی ارائه شده و برنامه کلاس ها این امر ممکن می شود. در انتهای این ترم مسابقات جذاب جنگ ربات ها ، فوتبال رباتها و ربات آتش نشان برگزار می شود.

در ترم 2 دانش آموز با بردهای الکترونیکی که مقدمه ای از ترکیب المان های الکترونیکی برای دستیابی به هدفی خاص می باشد آشنا می شوند، آشنایی با مسابقات رباتیک و برگزاری چند نمونه از آن ها از جمله مسابقه تعقیب خط و مسیر یاب در برنامه می باشد . در انتهای این ترم مسابقه فوتبال ربات ها ، نوریاب، مسیریاب و حل ماز برگزار می شود.

از ترم 3 به بعد برنامه ریزی کامپیوتری و کار با میکروکنترلرها آغاز می شود و دانش آموزان به سوی هوشمند کردن ربات ها پیش می روند.