زاکر برگ

 در آمریکا به دنیا آمده است. مارک زاکربرگ، پایه گذار وسیع ترین شبکه اجتماعی جهان، برای بسیاری از ساکنان کره زمین چهره ای شناخته شده و شخصیتی تحسین برانگیز است. به همین منظور، او را به عنوان یکی از جوانان بسیار موفق در حوزه فناوری برگزیده و واقعیت هایی در مورد زندگی او گفته ایم که شاید برای شما هم جالب باشد.

مطالعه و آگاهی از زندگی افراد موفق، به انسان کمک می کند تا از تجربیات آنها در جهت پیشرفت بیشتر خود بهره بگیرد.

مارک زاکربرگ به عنوان دانشجوی دانشگاه هاروارد با کمک دانشجویان علوم کامپیوتر به خصوص پشتوانه «اندرو مک کالم»، «داستین موسکویتز» و «کریس هاگز» به تأسیس وب گاه فیس بوک اقدام کرد و اکنون به عنوان مدیر اجرایی در فیس بوک فعالیت می کند.

در سال ۲۰۰۸ میلادی، مجله فوربس او را جوانترین میلیاردر که ثروتش را شخصا کسب کرده است، معرفی کرد و ثروت او را ۱.۵میلیارد دلار تخمین زده است. درسال ۲۰۱۰ میلادی نیز به عنوان شخص سال تایم از سوی مجله تایم انتخاب شد. در همان سال، فیلمی با عنوان «شبکه اجتماعی» به کارگردانی دیوید فینچر در مورد مارک زاکربرگ و فیس بوک ساخته شد. این فیلم که براساس کتاب «میلیاردرهای تصادفی» نوشته بن مزریک تهیه شده است، به نحوه شکل گیری و تأسیس فیس بوک و مسایل و کشمکش های پیرامون آن می پردازد. قابل ذکر است که نه مارک زاکربرگ و نه هیچکدام از شرکای نزدیک وی در تهیه و ساخت این فیلم همکاری نداشته اند.

مارک زاکربرگ٬ از موفق ترین انسان های دنیا به شمار می رود و تا به حال دست آوردهای بزرگی داشته که چشم جهان را خیره کرده است.از جمله باید به انقلاب بزرگ در دنیای ارتباطات آنلاین و آفلاین اشاره کرد که امروزه بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان از سرویسی که او پایه گذارش بوده بهره می برند.

سرویس فناوری سی ان ان، ۱۰ واقعیت جالب در مورد زاکربرگ مطرح کرده است که جالب دانستیم تعدادی از آنها را با شما هم در میان بگذاریم.

۱. مارک زاکربرگ کوررنگی قرمز و سبز دارد. او در دیدن و تشخیص این دو رنگ مشکل دارد و احتمالا به همین دلیل است که رنگ غالب در پلت فرم فیس بوک٬ آبی است.

۲. مارک زاکربرگ تقریبا هر روز تی شرت معروف خاکستری که لوگوی فیس بوک دارد٬ می پوشد. او می گوید سرش بسیار شلوغ است و نمی تواند صبح ها برای انتخاب لباس وقت زیادی صرف کند.

۳. زاکربرگ گیاه خوار است. او اعلام کرده است فقط در صورتی گوشت حیوانی می خورد که خودش آن حیوان را کشته باشد. اما در فهرست صفحاتی که او در فیس بوک لایک کرده است٬ نام «مک دونالد» را هم می توان دید.

۴. مارک یک سگ پاکوتاه سفید و مشهور به نام Beast دارد. سگ او در فیس بوک بیش از ۱/۵ میلیون طرفدار دارد.

۵. هر جای فیس بوک اگر کاراکترهای [۴:۰]@ را در کامنتی وارد کنید و اینتر را بزنید٬ نام او ظاهر خواهد شد.

۶. درآمد سالانه مارک زاکربرگ فقط از فیس بوک بیش از ۵۰۰ هزار دلار است. او با جت خصوصی سفر می کند.

۷. رئیس شبکه اجتماعی فیس بوک، نهمین ثروتمند بزرگ جهان تکنولوژی است.

از موارد دیگری که می توان در مورد زاکربرگ گفت این که، فقط بخشی از درآمد وی از طریق فیس بوک است و بقیه آن را از بازار بورس و منابع دیگر کسب می کند.

زاکربرگ از زمان عرضه عمومی سهام فیس بوک در ماه مه سال گذشته نوسانات زیادی را در دارایی های خود تجربه کرده است. قیمت سهام این شبکه از آغاز فعالیت در بورس تاکنون به بیش از ۳۸ دلار نرسیده است. این سهام روز جمعه (۲۶ آوریل) به ۲۶.۸۵ دلار رسید.

گرچه کاهش قیمت سهام فیس بوک در بازار بورس ضرری حدود هفت میلیارد دلار به مارک زاکربرگ وارد کرد، اما سرمایه او در بازار بورس با احتساب ۶۰۹.۵ میلیون سهمی که او در ۳۱ مارس سال ۲۰۱۳ در شبکه اجتماعی فیس بوک در اختیار داشت اکنون حدود ۱۶.۴ دلار است.