كاربردهاي LED

LEDها كه از دهه‌هاي گذشته در الكترونيك مورد استفاده قرار مي‌گرفتند، عموما براي نمايش خاموش يا روشن بودن نمايشگرها در لوازم مولتي مديا مورد استفاده قرار گرفتند. اما در‌حال‌حاضر LEDها به نحوي ساخته مي‌شوند كه نور را در جهت خاصي متمركز مي‌كنند و به صورت چيپ‌هاي كوچكي هستند كه معمولا داخل يك شيشه گنبدي شكل قرار مي‌گيرند و داراي سايز چوب كبريت هستند و به سختي مي‌شكنند.
طبق اعلام محمد جمشيدي، يك كارشناس حوزه سخت‌افزار، بزرگ‌ترين مشكل لامپ‌هاي LED رنگ آن‌ها بود. اما اكنون به آساني با تغيير در ساختار فيزيكي و مواد تشكيل‌دهنده LED، نور در رنگ‌ها و شدت‌هاي مختلف و با طول موج مشخص با رنگ كاملا خالص توليد مي‌شود.
به عبارتي LED‌ها فاقد پرتوهاي مادون قرمز و فرابنفشي هستند كه ساير صنايع روشنايي ايجاد مي‌كنند و LED‌ها به سلامت چشم و محيط آسيب نمي‌رسانند. به گفته اين كارشناس، LED‌هاي سفيد قابليت توليد همه رنگ را داشته و علاوه بر آن از انرژي بسيار كمي در مقايسه با ساير لامپ‌ها و LED‌هاي قديمي، براي توليد روشنايي استفاده مي‌كنند. به همين دليل روزبه‌روز استفاده از آن‌ها بيشتر شده است.
به گفته اين كارشناس با توجه به مزاياي استفاده از لامپ‌هاي LED پپش‌بيني مي‌شود تا كمتر از 5 سال آينده شاهد تحولات عمده‌اي در عرصه محصولات روشنايي و حتي تصويري باشيم.
لامپ‌هاي‌LED همچنين شماره‌ها را روي ساعت‌هاي ديجيتالي نشان مي‌دهند، اطلاعات را از كنترل تلويزيون مي‌فرستند و نور آن‌ها نشان مي‌دهد كه چه زماني تلويزيون روشن است.
LED‌ها همچنين تصاوير را روي تلويزيون‌هاي پلاسما نشان مي‌دهد و با توجه به مصرف پايين و شدت نور بسيار عالي در رنگ‌هاي مختلف در روشنايي و چراغ‌هاي خودرو كاربرد وسيعي دارند.
فانوس‌هاي LED نيز كه در چراغ‌هاي راهنمايي به منظور صرفه‌جويي در مصرف برق و كاهش خطاي ديد رانندگان قرار گرفته يكي ديگر از كابردهاي لامپ‌هاي LED است.
البته لامپ‌هاي LED امروزه در لپ‌تاپ‌ها نيز به كار برده مي‌شوند و باعث روشنايي و وضوح بيشتر تصوير مي‌شوند.
شركت‌هاي توليد‌كننده مانيتور نيز در اين زمينه اقداماتي كرده‌اند. (ال ای دی HG)