كدهای عملكردي موتور

كدهای تشخيص عيب مربوط به عيوب الكتريكی يا الكترونيكی هستند كه در سيستم انژكتوری موتور شامل سنسورها و انژكتورها و ساير عملگرها بوجود آمده و كامپيوتر خودرو آنها را تشخيص می‌دهد. اين كدها در حافظه كامپيوتر ذخيره شده و توسط دستگاه دياگ دريافت می شود. دستگاه دياگ بعد از دريافت اين كدها آنها را روی صفحه نمايش می دهد. تعميركار با مشاهده اين كدها متوجه می شود كه كداميك از قطعات معيوب است. اما سريعا نبايد نسبت به تعويض قطعه اقدام كرد!
عيوب مونتاژی يكی از عيوب رايج در سيستمهای انژكتوری موتور خودروها می باشند! تصور كنيد كه كانكتور يكی از سنسورها در جای خود شل شده باشد. مسلما وقتی اقدام به تعويض سنسور می كنيد، كانكتور آنرا جدا كرده و بعد برروی سنسور جديد محكم جا زده می‌شود ... از كجا معلوم كه سنسور اوليه سالم بوده و تنها كانكتور آن شل شده باشد. با اين كار، عيب شناسايی نشده و تنها بهای سنسور تعويضی به حساب صاحب خودرو نوشته می‌شود.
برای عيب يابی اولين قدم تعيين نوع خودرو و نوع كامپيوتر آن است. سعی كنيد آنرا درست انتخاب كنيد زيرا در غير اينصورت دچار مشكل خواهيد شد.
هر كارخانه خودروسازی موظف است برای تمامی خودروهای توليدی خود دستگاه دياگ مربوطه را تهيه و در اختيار تمامی تعميرگاهها و مراكز سرويس خود قرار دهد. در نتيجه كارخانه بنز فقط برای خودروهای بنز دستگاه دياگ تهيه خواهد كرد و نمی‌توان خودروهاي پژو يا رنو را با دستگاه دياگ بنز عيب يابی كرد. در حال حاضر خودوهای ساخت پژو، سيتروئن، نيسان، بنز و ... در ايران دارای پشتوانه فنی از شركتهای اصلی بوده و دارای دستگاه دياگ برای تمام محصولات خود هستند. اگر به دستگاه دياگ پـژو يا هر دستگاه ديگری مراجعه كنيد متوجه خواهيد شد كه در اولين مرحله نوع خودرو را بايد تعيين كنيد. كارخانه پژو انواع مختلفی خودرو توليد و عرضه می‌كند كه تنها انواع محدودی از آنها در ايران در دسترس است. اما كارخانه پژو موظف است دستگاه عيب ياب خود را برای عيب يابی تمامی انواع خودروی پژو طراحی و عرضه كند. پس در اولين گام برای عيب‌يابی بايد نوع خودرو را تعيين كرد.
خودروهای مختلف دارای كدهای عيب‌يابی متفاوتی هستند و ممكن است براساس طراحی از كدهای مختلفی برای تبادل اطلاعات بين كامپيوتر و دستگاه دياگ استفاده كنند. اين موضوع برای خودروهای توليدی يك كارخانه نيز ممكن است وجود داشته باشد. مثلا پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ دارای كد ارتباطی مختلفی می‌توانند باشند. حتی خودروی ۲۰۶ با تيپ متفاوت نيز ممكن است كدهای تبادل داده متفاوتی نسبت به هم داشته ياشند. پس سعی كنيد خودروی مورد عيب‌يابی را درست شناسايی كرده و در منوی انتخاب خودرو نوع خودرو را درست انتخاب كنيد.
دستگاه دياگ از طريق يک کابل به کانکتور مخصوص عيب يابی خودرو متصل می شود. اين کانکتور ممکن است درون اتاق و زير داشبورد باشد يا اينکه مانند سمند و پژو ۴۰۵ زير کاپوت قرار داشته باشد. به هرحال بايد کابل دستگاه عيب ياب را به کانکتور عيب يابی متصل کرد.

پس از آن نوبت به برقراری ارتباط می رسد. برای اين مرحله کامپيوتر يا کامپيوترهای خودرو بايد روشن باشند. پس لازم است سوييچ را کاملا باز کنيد (حالت اکسسوری کافی نيست) اما استارت نزنيد زيرا نيازی به روشن کردن موتور نيست. بلافاصله بايد ارتباط کامپيوتر با دستگاه دياگ برقرار شود. سپس وارد منوی Connect شويد و با كامپيوتر موتور ارتباط برقرار كنيد. اگر ارتباط كامل باشد پيامی روی صفحه می‌آيد و می‌گويد كه ارتباط برقرار شد. اگر حدود ۱۵ ثانيه بيشتر طول كشيد بدانيد كه جايی اشكال دارد. زيراكه ۵ ثانيه يا حتی كمتر كافی است.
عيب بابی از اين مرحله به بعد آغاز می‌شود. خواندن كدهای خطا كاريست كه بايد انجام دهيد ولی بايد با هوشمندی و مهارت برخورد كنيد. كدهای خطا را جامع درنظر بگيريد. زيرا مجموع چند كد خطا كه همزمان ظاهر شده اند می توان متوجه يك ايراد عمده شد ولی اگر تك تك آنها را در نظر بگيريد، متحمل هزينه هنگفتی خواهيد شد و ايراد خودروی شما نيز برطرف نخواهد شد. متاسفانه دستگاههای عيب ياب فاقد هوشمندی لازم درباره تعيين عيوب مركب هستند و لازم است تعميركار خبره اين عمل را شخصا به درستی انجام دهد.
خواندن پارامترهای كاری موتور روشن از ديگر قابليتهای دستگاههای عيب ياب است. پارامترهای موتور عبارتند از سرعت موتور، دمای هوا، دمای آب، آوانس جرقه، مقدار سوخت، لين يا ريچ بودن دود اگزوز، مقدار باز بودن دريچه گاز، مقدار باز بودن استپر موتور، و موارد ديگر كه با بررسی آنها می‌توان كاركرد موتور را دقيقا مورد بررسی و ارزيابی قرار داد. اگر كسی بتواند همزمان با بررسی كدهای خطا ، پارامترهای كاری موتور را نيز مد نظر قرار دهد می‌تواند به راحتی عيب موتور اعم از عيوب برقی يا حتی عيوب مكانيكی را نيز تشخيص دهد.