لپ‌تاپ‌هاي LED

اگرچه توليدكنندگان در زمينه توليد مانيتور و تلويزيون‌هاي LED قدري ضعيف عمل كرده‌اند، اما توليدكنندگان لپ‌تاپ در اين زمينه حداكثر استفاده‌ را از اين لامپ‌ها كرده و لپ‌تاپ‌هايي را به بازار عرضه كرده‌اند كه به صفحه نمايش‌هاي LED مجهز هستند.
فعالان بازار معتقدند، لپ‌تاپ‌هايي كه در توليد صفحه‌ نمايش آنها از لامپ‌هاي LED استفاده شده است طي سه ماه اخير وارد بازار داخلي شده‌اند اما به دليل قيمت بالايي كه دارند چندان مورد استقبال قرار نمي‌گيرند.
عاشوري، كارشناس فروش بخش لپ‌تاپ‌هاي VAiO شركت ايران رهجو در اين زمينه مي‌گويد: لپ‌تاپ‌هايي كه صفحه نمايش آنها LED است حدود يكسال است وارد بازار شده است و در حال حاضر لپ‌تاپ‌هاي سري SZ ، SR و TZ اين شركت به تكنولوژي white LED مجهز است كه در سايزهاي 11 و 13 اينچ به بازار عرضه شده‌اند.
به گفته وي، لامپ‌هاي LED در تمام قسمت‌هاي صفحه نمايش لپ‌تاپ پخش شده‌اند و به همين دليل نه تنها تصوير شفاف‌تر و واضح‌تر است؛ بلكه كمتر باعث خستگي چشم مي‌شود. در حالي كه در لپ‌تاپ‌هايي كه صفحه نمايش آنها به اين تكنولوژي مجهز نيستند، لامپ‌هاي فلورسنت در چهار طرف صفحه نمايش قرار مي‌گيرند و نور در چهار گوشه صفحه نمايش شدت بيشتري دارد. آيين‌پرست، مسوول بخش تحقيق و توسعه شركت سازگار ارقام، عرضه‌كننده لپ‌تاپ‌هاي LenovoوIBM نيز لپ‌تاپ‌هاي سري W و X300 از خانواده Think pad را از لپ‌تاپ‌هايي معرفي كرد كه از تكنولوژي LED بهره‌مند هستند.
به گفته وي تكنولوژي رايج سابق در صفحه نمايش لپ‌تاپ‌ها، CCFL بود كه يك لامپ مهتابي مارپيچ در چهارطرف صفحه نمايش قرار مي‌گرفت و نور صفحه را تامين مي‌كرد. اما تكنولوژي LED در تمام صفحه پخش شده و وضوح بيشتري را به تصوير مي‌دهد.
آيين‌پرست توليد نور بيشتر براي صفحه نمايش، وضوح بيشتر تصوير، كاهش حرارت لپ‌تاپ و در نتيجه عمر بيشتر باتري را از مزيت‌هاي استفاده از لامپ‌هاي LDE به جاي لامپ‌هاي CCFL عنوان كرد.
وي افزود، قيمت لپ‌تاپ‌هايي كه به صفحه نمايش‌هاي LED مجهزند بالاتر از قيمت لپ‌تاپ‌هاي معمولي است.
بكائي، مدير فروش شركت اپل ايران نيز گفت: لپ‌تاپ‌هايي كه صفحه نمايش آنها به لامپ‌هاي LED مجهز است حدود يك ماه است وارد بازار داخلي شده‌اند و در حال حاضر اكثر لپ‌تاپ‌هاي اپل به لامپ‌هاي LED مجهزند.

وي نيز شدت روشنايي بيشتر، صرفه‌جويي در مصرف انرژي و از همه مهم‌تر برگشت‌پذيري به چرخه طبيعت را از مزاياي استفاده از لامپ‌هاي LED برشمرد. (ال ای دی HG)