لپ تاپ نو مبارک!



ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که پس از خرید یک لپ تاپ جدید چه کارهایی لازم است انجام دهید؟ درمطلب پیش رو نکاتی را ذکر می کنیم که توجه به آنها می تواند برای کسانی که بتازگی رایانه جدید تهیه کرده اند، مفید باشد.

باتری

نظرهای متفاوتی درباره شارژ اولیه باتری وجود دارد، اما امروزه بیشتر لپ تاپ ها به باتری های لیتیوم ـ یونی و لیتیوم ـ پلیمری مجهز شده اند. این باتری ها برخلاف باتری های قدیمی نیکل ـ متال و نیکل ـ کادمیوم نیازی به شارژ طولانی ندارند. در این باتری ها عملیات شارژ پس از رسیدن به صد درصد، متوقف می شود و فرقی ندارد شما پس از آن هشت ساعت دیگر نیز باتری را به شارژر وصل کنید یا خیر.

برای شارژ اولیه بهتر است باتری را یک بار شارژ کامل کنید (انجام ندادن این کار نیز مشکلی ندارد). توجه کنید باتری های لیتیوم ـ یونی و لیتیوم ـ پلیمری بهتر است پیش از تخلیه کامل شارژ (بین ۵۰ تا ۸۰ درصد شارژ تخلیه شده باشد) دوباره شارژ شوند و عملیات شارژ نیز تا صد درصد کامل انجام نشود. هرچه این باتری ها بیشتر و در فواصل زمانی کوتاه تر شارژ شوند، عمر آنها بیشتر می شود. (برخلاف باتری های قدیمی که همواره توصیه می شد شارژ باتری کاملا خالی شود و پس از آن نیز به طور کامل شارژ شود)

چنانچه قصد دارید دستگاه را به طور مداوم به برق وصل کنید، نیازی به جداکردن باتری ندارید ؛ زیرا باتری بیش از حد شارژ نمی شود، اما بهتر است برای داشتن طولانی مدت باتری، آن را در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد و با میزان شارژ حدود ۴۰ درصد نگهداری کنید.

توجه: ظرفیت باقیمانده در باتری و مدت زمان در دسترس بودن شارژ آن، با مکانیزمی هوشمند اندازه گیری می شود. برای کالیبره شدن باتری بد نیست ماهی یک بار باتری را کاملا تخلیه و آن را شارژ مجدد کنید تا مدت زمان در دسترس بودن شارژ باتری بدرستی تخمین زده شود.

سیستم عامل

چنانچه لپ تاپ جدید شما بدون سیستم عامل است، با توجه به سلیقه خود و امکانات سخت افزاری دستگاه یکی از نسخه های ۳۲ یا ۶۴ بیت ویندوز ۷ یا ۸ یا هر سیستم عاملی را که دوست دارید روی آن نصب کرده و پس از آن عملیات به روزرسانی سیستم عامل را انجام دهید. در صورتی که دستگاه به همراه سیستم عامل اورجینال خریداری شده است، کافی است به روزرسانی های موجود را روی آن اعمال کنید.

درایورها

در بیشتر موارد درایورهایی که همراه با دستگاه عرضه می شود یا سخت افزارهایی که با سیستم عامل شناسایی می شوند، به روز نیستند. توصیه می کنیم با مراجعه به سایت سازنده لپ تاپ خود، آخرین نسخه از درایورهای موجود را با توجه به سیستم عامل دستگاه دانلود کرده و ضمن به روزرسانی درایورهای نصب شده، یک نسخه از آنها را روی دیسک نوری ذخیره و برای استفاده در آینده نگهداری کنید.

پارتیشن بندی

هارد دیسک لپ تاپ بیشتر موارد به یک درایو تقسیم می شود که در این درایو نیز سیستم عامل نصب شده است. برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و تقسیم بندی بهتر اطلاعات روی هارد دیسک، بهتر است آن را پارتیشن بندی کنید. نرم افزارهایی همچون EaseUS Partition Master Free قابلیت پارتیشن بندی بدون از دست رفتن اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد و می توانید به صورت رایگان با روش کار ساده ای به استفاده از آن بپردازید.

حذف اضافه ها

اگر لپ تاپ شما همراه با سیستم عامل عرضه شده باشد، به احتمال زیاد نرم افزارهای زیادی روی آن نصب شده که برخی از آنها کاربردی ندارد و برخی دیگر نیز نصب شان به صورت موقت و آزمایشی بوده است. مجموعه آفیس، نرم افزار نورتون و... برخی نرم افزارهایی است که به صورت آزمایشی روی سیستم عامل نصب می شوند. پیشنهاد می کنیم نرم افزارهای نصب شده را با دقت بررسی کرده و هر کدام را که نمی شناسید و به آن نیازی ندارید، حذف کنید.

ابزارهای امنیتی

اولین نرم افزارهایی که باید روی سیستم عامل دستگاه خود نصب کنید، ابزارهای امنیتی است. آنتی ویروس و دیواره آتش (فایروال) از جمله برنامه هایی به شمار می رود که در ابتدای کار و پیش از نصب دیگر نرم افزارها باید روی سیستم عامل نصب کنید تا مانع اجرای بدافزارهای احتمالی حین عملیات نصب شوند.

برخی از محبوب ترین ابزارهای امنیتی میان کاربران عبارت است از:

ESET Smart Security, Kaspersky Antivirus, Kaspersky Internet Security, Bitdefender Antivirus, Avast, Avira, AVG

برنامه های کاربردی

اکنون ویندوز رایانه به روز شده، پارتیشن بندی ها ایجاد شده و ابزارهای امنیتی نیز برای حفظ امنیت در سیستم عامل و جلوگیری از ورود بدافزارها روی آن نصب شده است. حالا نوبت استفاده از رایانه است. برای این کار باید ابتدا نرم افزارهای عمومی و تخصصی موردنظرتان را روی آن نصب کنید. برخی از نرم افزارهای عمومی پیشنهادی ما به شما شامل مرورگرها (کروم، فایرفاکس یا اپرا)، ابزارهای فشرده سازی (Winrar, ۷ zip)، پخش کننده های صوت و تصویر (KMPlayer, VLC Player)، مجموعه آفیس، مدیریت فایل های پی دی اف (Adobe Acrobat, Foxit PDF)، مدیریت دانلودها (Internet Download Manager) و بسیاری از نرم افزارهای کاربردی دیگر می شود که وجود آنها روی هر سیستم عاملی ضروری است.

نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، اتوکد، کورل، تری دی مکس، ابزارهای میکس و مونتاژ فیلم، ابزارهای مدیریت سرورهای اف تی پی و بسیاری از نرم افزارهای دیگر نیز جزو نرم افزارهای تخصصی به شمار می روند که باتوجه به فعالیت و نوع کاربرد، باید نسبت به نصب آنها اقدام کنید.

پشتیبان گیری

در نهایت وقتی همه چیز به پایان رسید، برای آن که هنگام نصب مجدد سیستم عـــامل مجبور نباشید تمام برنامه ها و تنظیمات اعمال شده روی آنها را دوباره روی سیستم عامل نصب کنید و وقت زیادی را به این کار اختصاص دهید، پیشنهاد می کنیم با استفاده از نرم افزارهای ایجاد نسخه پشتیبان همچون Acronis True Image یا ابزارهای موجود در ویندوز، یک فایل ایمیج از درایو یا درایوهای موردنظر تهیه کرده تا در موارد لزوم بتوانید آن را روی رایانه بازیابی کنید.

اختیاری ها

اعمال تغییرات در تنظیمات بخش های مختلف سیستم عامل (همچون کاهش نور صفحه نمایش، قطع کردن وایرلس در مواقع نیاز نداشتن به آن، خارج کردن دیسک های نوری از درایونوری و... به منظور مدیریت مصرف انرژی)، مجهز کردن لپ تاپ به پایه های رومیزی همراه با فن های خنک کننده، تهیه برچسب های فارسی صفحه کلید (درصورتی که صفحه کلید حروف فارسی چاپ شده ندارد) و بسیاری از موارد دیگر جزو گزینه های اختیاری به شمار می رود که با ذوق و سلیقه خود می توانید آنها را انتخاب و استفاده کنید.

توجه: برای دانلود هریک از نرم افزارهای معرفی شده در این مطلب، می توانید با جستجوی عنوان نرم افزار در موتور جستجوی گوگل، به سایت سازنده آنها رفته و نرم افزار موردنظر را دانلود کنید.