مرحله های گام به گام نصب دوربین مداربسته

هر دوربين آنالوگ حداقل نياز به دو كابل دارد. يكي كابل RG-58 كه شبيه كابلهاي كواكسيال آنتهاي خانگي است و يكي كابل برق.در اغلب مواقع برق اين دوربينها از طريق يك آداپتور تامين ميشود كه لازم است براي تامين برق دوربين يك كابل برق تا دوربين كشيده شود.دوربين از طريق كابل كواكسيال اطلاعات خود را به DVR مركزي ارسال ميكند.براي اتصال اين كابل بايد از سوكت BNC استفاده كرد كه تصوير آن را در شكل بالا ديديد.
1- پلن : اولين قدم براي شروع به کار داشتن يک نقشه يا پلن از سيستم است. در هنگام مشخص کردن محل نصب دوربين‌ها به چندين نکته بايد توجه داشته باشيد. نصب دوربين در محيط‌هاي کم نور به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود. در صورتي که مي‌خواهيد از يک دوربين ديد در شب براي يک محيط تاريک استفاده کنيد بايد بدانيد که اين دوربين‌ها در محيط‌هاي تاريک تصويري سياه و سفيد خواهند داشت. هرگز دوربين را مستقيما در جهت نور خورشيد و يا لامپ‌هاي پر نور نصب نکنيد. فروش دوربين مداربسته
انتخاب محل مناسبي براي نصب دوربين کار آساني نيست پس بي تفاوت از کنار آن نگذريد. گذشته از موقعيت نور در تصوير موقعيت و فاصله شي مورد نظر نيز از اهميت بالايي برخوردار است. در موقع خريد لنز (در صورتي که دوربين شما داراي لنز فيکس نباشد) متوجه انوع مختلفي از لنزها خواهيد شد. در موقع انتخاب لنز به نور محل و فاصله شي توجه داشته باشيد و فاصله کانوني لنز را انتخاب کنيد. در يک محيط کوچک (حدود 50 متر) استفاده از لنز 3.6 مناسب خواهد بود. هر چه فاصله شي مورد نظر بيشتر شد بايد فاصله کانوني لنز نيز بيشتر باشد. البته انتخاب لنز مناسب کار آساني نيست و نيازمند کمي تجربه خواهد بود. راه ديگر براي اين کار استفاده از لنزهاي با قابليت فوکوس متغيير است محدوده فوکوس اين لنزها نيز محدود است اما کار انتخاب را براي شما خيلي راحتر خواهد کرد.
با انتخاب مکان‌هاي مهم و استراتژيک براي نصب دوربين شما خواهيد توانست تعداد دوربين‌ها مورد نياز براي يک محيط ثابت را کاهش دهيد. در موقع نصب از همپوشاني تصاوير خودداري کنيد و دوربين‌ها را طوري نصب کنيد که هر کدام محيطي کامل را که ديگر دوربين‌ها پوشش نمي‌دهند پوشش دهند. در صورتي که حفظ امنيت دوربين‌ها نيز داراي اهميت باشد دوربين‌ها را معمولا طوري نصب مي‌کنند که هر دوربين در ديد يک دوربين ديگر قرار گيرد و به وسيله يک دوربين ديگر پشتيباني شود. نکته بسيار مهم ديگر در زمان جايگذاري دوربين‌ها توجه به امکان کشيدن کابل در محل نصب دوربين است.

2- سيم‌کشي : زمان‌ برترين قسمت نصب دوربين‌هاي مداربسته مربوط به سيم‌کشي مي‌شود. بايد براي سيم‌کشي در قسمت‌هاي مختلف برنامه داشته باشيد به طوري که کمترين مقدار سيم مصرف شود و همچنين طول سيم‌ها از حد استاندارد فراتر نرود چون موجب تضعيف سيگنال‌هاي تصوير خواهد شد. هرگز سيم‌هاي انتقال دهنده سيگنال‌هاي ويدئويي را از کنار سيم‌هاي جريان بالا عبور ندهيد و حداقل فاصله 12 سانتي‌متر را در اين مواقع رعايت کنيد. طول کابل هر دوربين نبايد از 400 متر بيشتر شود همچنين سعي کنيد از کابل‌هاي کيفيت بالا براي انتقال تصاوير استفاده کنيد.
نکاتي ديگري نيز در هنگام سيم‌کشي با اهميت است مثلا سعي کنيد در موقع نصب دوربين هميشه مقداري سيم اضافي در محل نصب دوربين براي جابه‌جايي‌هاي احتمالي باقي بگذاريد. سعي کنيد از تغذيه جداگانه دوربين‌ها خودداري کنيد. مي‌توانيد برق را با ولتاژ 220 ولت تا دوربين برده و براي هر دوربين از يک آداپتور جداگانه استفاده کنيد و يا کل دوربين‌ها را با يک آداپتور مرکزي تغذيه کنيد. تغذيه هر دوربين از يک محل امکان نصب UPS مجزا براي دوربين‌ها را در آينده از شما خواهد گرفت.

3- جايگذاري دوربين‌ها : جايگذاري دوربين بيشتر مربوط به نصب پايه و پيچ کردن آن به ديوار يا سقف مي‌شود. در موقع رولپلاک کردن دوربين به ديوار يا سقف توجه داشته باشيد که دوربين کاملا محکم در جاي خود قرار گيرد و در صورتي که حس کرديد پيچ‌ و رولپلاک‌ها خود دوربين کوچک هستند از اندازه بزرگتري استفاده کنيد.
در موقع مشخص کردن محل سوراخ‌کاري به جهت دوربين توجه داشته باشيد. در مورد دوربين‌هايي که تغذيه DC دارند بايد به پلاريته ورودي دوربين توجه داشته باشيد. براي اتصال سيم تصوير دوربين‌ها بايد از فيش BNC استفاده کنيد. فکر نمي‌کنم وصل فيش BNC کار خيلي سختي باشد به همين دليل از توضيح آن صرف نظر مي‌کنم اما اگر به نظر شما ضروري بود به من اطلاع دهيد تا آن را اضافه کنم.
پس از وصل BNC خواهيد توانست تصوير دوربين‌ها راببينيد (البته اگر مراحل قبلي را به خوبي انجام داده باشيد). در صورتي که تصاوير دوربين را نداشتيد به قسمت عيب‌يابي مراجعه کنيد.

جدول زير به شما ترتيب انجام عمليات مربوط به نصب دوربين را نشان مي‌دهد:
1) جمع‌آوري اطلاعات اوليه (مانند بازديد از محل, تعداد دوربين‌هاي درخواستي و ...)
2) مشخص کردن نوع دوربين‌ها
3) مشخص کردن محل مرکز کنترل (با توجه به ملاحظات امنيتي و امکان سيم‌کشي و ...)
4) تعيين سيستم تغذيه دوربين‌ها (مرکزي يا مجزا)
5) آماده کردن محل عبور کابل‌ها (سقف کاذب، کف، داکت و ...)
6) اجراي کابل کشي
7) اصلاح و انجام جزئيات مربوط به سيم‌کشي
8) اصلاح و انجام جزئيات مربوط به وصل به سيستم نمايش و ضبط
9) گرفتن تصاوير و تنظيم دوربين‌ها
10) پايان عمليات نصب دوربين‌ها