مهمترین چیزی که باید به کودک بیاموزید

 

 پیشرفت ها و تکنولوژی های روز دنیا ، از قبیل کامپیوتر ، موبایل ، اینترنت و رسانه ها باعث شده است که کودکان امروزی بسیار هشیارتر و آگاه تر از کودکان نسل های قبل باشند.

 

اما با وجود تمام این تکنولوژی ها ، کودکان نمی توانند مسائل و مشکلات مربوط به زندگی را به راحتی حل کنند . زیرا حل مسئله  علاوه بر آگاهی و اطلاعات ، نیاز به تجربه دارد و آنها هیچ تجربه ای ندارند و این وظیفه والدین است که به فرزندان خود توانایی حل مسئله را آموزش دهند و با استفاده از تجربیات خود ، کودکانی باتجربه در این زمینه پرورش دهند.

 

 

روش های حل مسئله به کودکان را به شما آموزش می دهیم :

 

اولین قدم برای آموزش حل مسئله به کودکان این است که ، زمان بروز مسئله یا مشکل به کودکان خود اطلاعات کافی در مورد آن مسئله را بدهید یا از خود فرزندانتان بخواهید که تحقیق کنند و اطلاعات کافی را به دست بیاورند. سپس از تجربیات خودتان به آنها انتقال دهید و فرزندانتان را راهنمایی کنید.

 

اگر شما در زمینه آن مسئله تجربه ای نداشتید و برایتان یک مسئله یا مشکل جدید بود حتما از فرزندان خود بخواهید روش های مختلفی را برای حل آن مسئله امتحان کنند و بهترین و راحت ترین روش را انتخاب کنند. اگر به نتیجه رسیدند و توانایی حل آن مسئله را به دست آوردند ، آن روش را به عنوان یک تجربه در ذهن خود نیز نگه دارند و در آینده استفاده کنند.

 

دومین قدم برای آموزش حل مسئله  و آموزش رباتیک کودکان این است که ، به آنها بگویید صبر و شکیبایی را در حل مسئله به کار گیرند. همان طور که یک کودک نوپا ، با صبر و حوصله و تلاش شما ، راه رفتن را یاد می گیرد شما نیز از فرزندان خود بخواهید که صبر و شکیبایی داشته باشند و این که تلاش خود را بیشتر کنند. مثلا وقتی از تکالیف روزمره خود خسته می شوند و در گیر آن هستند شما چند روز تکالیف بیشتری به آنها بدهید تا پس از انجام تکالیف سنگین دیگر از تکالیف روزمره خود خسته و شاکی نباشند.

 

قدم بعدی این است که وقتی احساس می کنید فرزند شما مشکلی دارد ابتدا از او بخواهید مشکل خود را بیان کند و کاملا به حرف های او گوش کنید. زمانی که حرف هایش به اتمام رسید از خود او بپرسید که به چه راه حلی فکر کرده است ؟ و از چه روشی می خواهد این مسئله را حل کند. سپس راه حل خودتان را به او بازگو کنید و از او بپرسید کدام روش بهتر است ؟ روش شما یا روش او ؟ و این مقایسه باعث ایجاد تجربه و یادگیری حل مسائل در کودکان و نوجوانان خواهد شد.

 

از آموزش های مهم دیگر ، این است که شما اعتماد به نفس فرزندانتان را بالا ببرید و آنها را با تجربه پرورش دهید. این کار باعث می شود که اگر زمانی شما در دسترس نبودید و آنها یک مشکل اورژانسی یا اضطراری داشتند بتوانند از پس حل کردن آن برآیند. و روش هایی را به آنها آموزش دهید که آنها را قوی تر کند.

 

مثلا زمانی که فرزند شما از شما یک شلوار جین می خواهد. شما پول آن را به او بدهید و به او بگویید که اگر می توانی شلوار ارزان تری بخر و ما بقی پول را برای خودت پس انداز کن. این روش راهی است برای آموزش خود کفایی . و همچنین مدیریت زمان را به آنها آموزش دهید تا محدودیت زمان باعث ایجاد مشکل برای آنها نشود.