نتایج موفقیت آمیز ژن درمانی برای پیشگیری از نابینایی یک بیماری ژنتیکی

جراحان انگلیسی که دو سال پیش اقدام به ژن درمانی گروهی از بیماران مبتلا به نوعی بیماری چشمی ژنتیکی کرده بودند از موفقیت درمان و بهبود دید این بیماران خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این درمان در حالی بر روی این 6 بیمار موفق گزارش شده است که در صورت عدم درمان، بینایی خود را از دست می دادند.

این جراحی شامل وارد کردن یک ژن به سلول های چشمی می شد که می توانست سلول های تشخیص دهنده نور را احیا کند.

پزشکان معتقدند این درمان می تواند برای درمان اشکال رایج نابینایی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

پروفسور " رابرت مک لارن " جراح و سرپرست این گروه تحقیقاتی می گوید از نتایج به دست آمده  کاملا راضی و خوشنود است.

این آزمایش ها دو سال پیش آغاز شد و در آن زمان "جاناتان وات" یکی از بیماران این شیوه درمانی 63 ساله بود. "وات" به بیماری ژنتیکی موسوم به انحطاط رگهای خونی لایه داخلی (کوروئید) چشم مبتلاست که موجب می شود سلول های تشخیص دهنده نور در پشت چشم به تدریج از بین بروند.

 

 

این بیمار وقتی تحت ژن درمانی قرار گرفت هنوز می توانست ببیند و دید خود را از دست نداده بود. او امیدوار بود این جراحی مانع پیشرفت بیماری شده و دید اندک وی حفظ شود.

اما اکنون این شیوه درمانی نه تنها دید دو بیمار این گروه را حفظ کرده بلکه موجب بهبود دید آنها نیز شده است. از سوی دیگر، چهار بیمار دیگر این آزمایش که در مراحل اولیه بیماری بودند شاهد بهبود توانایی خود در دید شب شدند.

 

 

"وین تامسون " یکی دیگر از بیماران تحت درمان به شیوه ژن درمانی می گوید بلافاصله پس از دریافت درمان شاهد بهبود در دید خود بوده است.

وی می گوید : دید رنگی ام بسیار بهبود یافته است. درختان و گلها به نظر بسیار زنده تر می آیند و برای اولین بار از زمان 17 سالگی که بیماری چشمی ام آغاز شد توانستم ستاره ها را در آسمان شب ببینم.

 

 

وی افزود : تمام 25 سال گذشته را با این فکر سپری کردم که روزی نابینا خواهم شد. اما اکنون احتمال آن وجود دارد که بینایی خود را حفظ کنم.

دانشمندان این پروژه می گویند : اگر بهبود در این بیماران ادامه یابد، هدف می تواند ارائه این درمان به بیماران جوان تر مبتلا به انحطاط رگهای کروئید چشم باشد تا از کاهش دید آنها پیشگیری شود.

 

پروفسور مک لارن معتقد است موفقیت در درمان بیماری انحطاط رگ های کوروئید چشم نشان دهنده این اصل است که ژن درمانی می تواند برای درمان دیگر اشکال نابینایی ژنتیکی از جمله انحطاط ماکولای مرتبط با سن استفاده شود.

این بیماری نسبتا نادر است و موجب نابینایی  300 هزار نفر در انگلیس می شود و از هر چهار فرد مسن بالای 75 سال یک نفر به دچار کاهش دید به دلیل این بیماری می شود.