همه چیز در مورد ارتقای سخت افزاری لپ تاپ ها

ارتقا دادن لپ تاپ ها به سادگی کامپیوترهای دسکتاپ نیست. در واقع هر چه نسل جدیدتری از لپ تاپ ها روی کار می آید، امکان ارتقا دادن سخت افزاری آن ها کم تر می شود. با این حال، باز هم قادرید با افزایش RAM، لپ تاپ خود را ارتقا بدهید.

دسکتاپ در برابر لپ تاپ

وقتی خودتان یک کامپیوتر دسکتاپ را می بندید، درون کیس فضای زیادی وجود دارد. با باز کردن چند پیچ ساده، به داخل کیس و همه سخت افزارها دسترسی دارید. اجزای درون آن، با وجود موقتی نبودن قابل تعویض اند. حتی اگر کیس از پیش آماده شده بخرید، مادربورد و PCI فضای خالی دارد که در صورت تمایل بعدها بتوانید RAM و کارت اضافه کنید. برخی شرکت ها سعی می کنند قابلیت ارتقا دادن ِ دسکتاپ هایشان را محدود کنند. اما حتی چنین دسکتاپ هایی نیز آسان تر از یک لپ تاپ معمولی ارتقا داده می شوند.

لپ تاپ ها انواع مختلفی دارند. با این حال شما هرگز لپ تاپ خود را نمی سازید. شما لپ تاپ را آماده خریداری می کنید. کارخانه، کیس خاصی طراحی می کند و سپس سخت افزارهایی مطابق آن می سازد. در دوران مدرن امروزی، Ultrabook های اینتل و MacBook های اپل، بسیار سبک و نازک هستند و طوری طراحی نشده اند که کاربر بتواند آن ها را ارتقا بدهد.


up1

موانعی که در راه ارتقا دادن وجود دارند

لیستی از موارد که معمولاً باعث می شوند شما بی خیال ارتقا دادن یک لپ تاپ بشوید:

– طراحی: برخی لپ تاپ ها اساساً برای باز شدن طراحی نشده اند. Surface Pro 2 شرکت مایکروسافت را در نظر بگیرید. برای باز کردن آن لازم است فلز اطرافش را ذوب کنید. وقتی باز می شود، شما با یک مجموعه ی به هم چسبیده ی عجیب و غریب رو به رو می شوید. حتی باطری نیز به سایر اجزا چسبیده است و نمی توانید آن را تعویض کنید. MacBook اپل، با یک پیچ گوشتی به سادگی باز می شود؛ اما مجدداً شما با یک مجموعه ی به هم چسبیده از اجزا، که باطری نیز به آن متصل است رو به رو خواهید شد.

– باز کردن: با این که امکان باز کردن برخی لپ تاپ ها وجود دارد، این کار در نهایت تجربه ای لذت بخش محسوب نمی شود. قطعات زیادی داخل آن به هم متصل اند. برای آن که به یک قسمت خاص دسترسی پیدا کنید، مجبور می شوید تعداد زیادی از سایر قطعات را جدا کنید. برای مثال، فقط درون Surface Pro 2 مایکروسافت، بیش از ۹۰ پیچ به کار رفته است!

– غیرقابل تعویض بودن: قطعات داخلی بعضی لپ تاپ ها، غیرقابل تعویض اند چرا که به هم جوش داده و لحیم شده اند. برای مثال در مک بوک، CPU، GPU و RAM متصل و جوش داده شده به Logic board (یا آن طور که در دسکتاپ ها نامیده می شود: مادربورد) هستند. شما نمی توانید هیچ کدام از این قطعات را جدا و تعویض کنید. این قطعات در روند لحیم شدن، با حرارت زیاد به یک قطعه فلز متصل می شوند. در نتیجه شما نمی توانید آن ها را از هم جدا کنید. آموزش تعمیرات لپ تاپ

– گارانتی : حتی اگر بتوانید قطعات لپ تاپتان را جدا و تعویض کنید، به عقیده ی بسیاری از شرکت ها، دیگر نمی توانید از گارانتی تان استفاده کنید. در حین باز کردن لپ تاپ، یک برچسب گارانتی سر راهتان قرار دارد که مجبورید آن را بردارید تا به داخل لپ تاپ دسترسی پیدا کنید. در صورتی که اتفاق بیفتد، لپ تاپ شما دیگر تحت گارانتی نبوده و درصورتی که برای تعمیر فرستاده شده باشد، برگشت داده می شود. شاید به نظر برسد که در اصل، شرکت سازنده باید پای بد به گارانتی باشد، چه شما لپ تاپتان را دستکاری کرده باشید و چه نه. با این حال برخی شرکت ها چنین اصلی را قبول ندارند. در کل کل کردن با چنین شرکت هایی برایتان آرزوی موفقیت می کنیم!