تکنولوژیهای معمول دوربین های مداربسته

چشم انسان :
چشم انسان تقريباً يک عدسي کروي با قطر 5/2 سانتي‌متر مي‌باشد که از چندين لايه مختلف که دروني‌ترين آن‌ها شبکيه نام دارد تشکيل شده است. ماهيچه‌هاي اطرف چشم اندازه لنز را تنظيم مي‌کنند که اين‌کار چشم را قادر به زوم (zoom) کردن روي اشياء مي‌کند . وظيفه عدسي چشم ، فرم و شکل دادن به تصويري است که توسط ميليون‌ها سلول گيرنده مخروطي (Cone) و ميله‌اي (rod) گرفته شده و برروي پرده شبکيه افتاده است ، مي‌باشد . سلول‌هاي ميله‌اي به يک عصب معمولي که از انتها به شبکيه ختم مي‌شود و فقط در سطح نور پايين فعال است متصلند و سلول‌هاي مخروطي هر کدام به يک عصب اتصال دارند . آن‌ها در نورهاي شديدتر، بيشتر فعالند و ميزان درک ما از رنگ‌ها را نوع فعاليت اين‌ مخروط‌ها مشخص مي‌کند . در ميان شبکيه ناحيه‌اي به‌نام نقطه کور وجود دارد که در آن هيچ‌ گيرنده‌اي موجود نيست . در اين ناحيه اعصاب به‌صورت جداگانه به عصب بينايي که سيگنال‌هاي دريافت شده را به قشر بينايي مخ انتقال مي‌دهند ، وصل مي‌شود . فروش دوربين مداربسته

دوربين CCD :
CCD از جهت عملکرد تقريباً مانند چشم انسان کار مي‌کند . نور از طريق يک عدسي وارد دوربين و برروي يک پرده مخصوص تصوير مي‌شود که تحت عنوان تراشه CCD شناخته مي‌شود. تراشه Charge Coupled
Device) CCD) که تصاوير با استفاده از آن گرفته مي‌شوند از تعداد زيادي سلول تشکيل شده که همگي در يک تراشه با الگوي خاصي مرتب شده‌اند و تحت عنوان پيکسل (pixels) شناخته مي‌شوند . زماني که تراشه CCDاين اطلا عات را دريافت مي‌کند ، آن‌ها را به شکل سيگنال‌هاي ديجيتالي از طريق کابل‌هايي به سيستم دريافت‌کننده مي‌فرستد و بعد تصاوير در اين سيستم به صورت مجموعه‌اي از اعداد ذخيره مي‌شوند.
ساير تکنولوژي ها :Technology (CMOS) complementary metal oxide semiconductor
از آنجا که روي اين تکنولوژي کار زيادي صورت گرفته و توليد آن در حجم انبوه مي باشد ، ساخت چيپ هاي CMOS نسبت به CCD ارزانتر در مي آيد . ديگر مزيت اين سنسورها نسبت به CCD اينست که توان مصرفي آنها پايينتر مي باشد . بعلاوه ، در حالي که CCDتنها براي ثبت شدت نوري که بر روي هر يک از صدها هزار نقاط نمونه برداري مي افتد کاربرد دارد ، مي توان از CMOS براي منظورهاي ديگر، نظير تبديل آنالوگ به ديجيتال ، پردازش سيگنال هاي لود شده ، تنظيم رنگ سفيد (white Balance) ، و کنترل هاي دوربين و ... استفاده نمود . همچنين مي توان تراکم نقاط و عمق بيتي تصوير را به راحتي بدون افزايش بيش از اندازه قيمت ، بالا برد . بخاطر اين مزيتها و ساير مزايا ، بسياري از تحليل گران صنايع اعتقاد دارند که نهايتا تمام دوربين هاي معمولي ديجيتال از CMOSاستفاده خواهند نمود و CCD فقط در دوربينهاي حرفه اي و گرانقيمت بکار خواهد رفت . در اين تکنولوژي مشکلاتي از قبيل تصاوير داراي نويز و عدم توانايي در گرفتن عکس از موضوعات متحرک وجود دارد که امروزه با رفع اين مشکلات ، CMOS در حال رسيدن به برابري با CCD مي باشد . تا بحال سنسورهاي تصوير CMOS با استفاده از تکنولوژي 0.35 تا 0.5 ميکروني ساخته شده اند و چشم انداز آينده آن استفاده از تکنولوژي 0.25 ميکرون مي باشد .
سنسور Faveon با 16.8 مگاپيکسل (يعني قدرت ايجاد تصاويري با وضوح 4096*4096 پيکسل) اولين سنسوري است که با استفاده از تکنولوژي 0.18 ميکرون ساخته شده است و يک پرش بزرگ را در صنعت ساخت سنسور تصوير CMOS به نام خود ثبت نموده است . استفاده از تکنولوژي 0.18 ميکرون امکان استفاده از تعداد بيشتري از پيکسل ها را در فضاي فيزيکي معين فراهم کرده و بنابرين سنسوري با وضوح بالاتر به دست مي‌آيد . ( لازم به ذکر است چون از لحاظ فيزيکي تصوير ايجاد شده توسط لنز تصويري پيوسته بوده و بدون هيچگونه نقطه و ناپيوستگي مي باشد ، هر چه بتوان پيکسلهاي سنسور را کوچک تر نمود و تعداد بيشتري از آنها را در ناحيه تشکيل تصوير قرار داد ، مي توان عکسي با وضوح بالاتر و نزديکتر به تصويرحقيقي گرفت)ترانزيستورهاي ساخته شده با استفاده از تکنولوژي 0.18 ميکرون کوچکتر بوده و فضاي زيادي از ناحيه سنسور را اشغال نمي کنند که مي توان از اين فضا براي تشخيص نور استفاده نمود . اين فضا بطور کارآمدي ، امکان طراحي سنسوري را که داراي پيکسل هاي هوشمندتري بوده ، و در حين عکس برداري تواناييهاي جديدي را بدون قرباني کردن حساسيت نوري به دوربين مي دهد ، فراهم مي کند . با استفاده از اين تکنولوژي 70 ميليون ترانزيستور و 4096*4096 سنسور، فقط در فضايي برابر با 22mm*22mm قرار داده مي شود و سرعت ISO آن برابر با 100 بوده و محدوده ديناميکي آن 10 استپ است !! انتظار ميرود ، بعد از 18 ماه از توليد اين سنسور استفاده از آن در وسايل حرفه اي نظير اسکنرها ، وسايل تصويري پزشکي ، اسکن پرونده ها و آرشيو موزه ها شروع شود . در آينده اي طولاني تر، انتظار مي رود که اين تکنولوژي بطور وسيعي در وسايل معمولي موجود در بازار استفاده گردد.