ديسک سخت HDD

هارد ديسک وسيله ای است با صفحه انعطاف پذير که سطح آنها با موادی پوشش داده شده که بتوان داده ها را به طور مغناطيسی بر روی آنها ضبط نمود. ظرفيت ديسک سخت معمولاً بر حسب گيگا بايت و ترابايت بيان می شود. سرعت انتقال اطلاعات در قسمت داخلی در بازه 44.2 مگابايت در ثانيه تا 74.5 مگابايت در ثانيه تغيير می کند و اين در حاليست که سرعت انتقال اطلاعات در واحدهای خارجی 74.0 مگا بايت در ثانيه تا 111.4 مگا بايت در ثانيه متغيير است. يک ديسک سخت با زمان دسترسی تصادفی در بازه های بين 5 ميلی ثانيه تا 15 ميلی ثانيه تغييرات دارد. آموزش تعمیرات لپ تاپ

هاردديسک ها از منظر سرعت گردش محور مرکزی در پنج گروه 4200، 5400، 7200، 10 و 15 هزار دور در دقيقه قرار می گيرند. هاردديسکی های کوچکی اندام 1.8 و 2.5 اينچي که بيشتر در دستگاه های قابل حمل مانند دستگاه های پخش موسيقی و لپ تاپ ها استفاده می شوند از سرعت 4200 و 5400 دور در دقيقه پشتيبانی می کنند و برخی نمونه های جديد از سرعت 7500 دور در دقيقه بهره می برند. سرعت 7500 RPM سرعت استاندارد هارد ديسک کامپيوترهای روميزی (PC) است. هارد لپ تاپ ها به علت اندازه کوچک شان، عموما 5400 RPM سرعت دارند. اما می توانيد مدل های 7500 RPM را هم بيابيد، ولی بايد مقداری از شارژ لپ تاپ تان را فدای سرعت بيشتر هارد تان کنيد.


صفحه نمايش Display
صفحه نمايش مهمترين دستگاه خروجي لپ تاپ ميباشد، که تمام داده ها بر روی آن نمايش داده ميشود. که به دو دسته کلی تقسيم می شوند: LED , LCD

نمايشگر LCD از دو شيشه پولاريزه بهم چسبيده تشکيل شده است که مايع کريستال در بين آنها قرار گرفته است و نور دريافتی از پشت خود را پخش ميکند. در واقع خود کريستال مايع نوری توليد نميکند، ولی در نمايشگر LED اين لامپ ها ديود های نوری هستند که اين وظيفه را انجام می دهند. به همين دليل است که نمايشگر های LED از کيفيت و شفافيت بيشتری برخوردارند و در عين حال مصرف برق کمتری نسبت به LED ها دارند.

همچنین TFT يک تکنولوژی LCD می باشد. به عبارت ديگر وقتی صحبت از TFT می کنيم منظور همان LCD است که از موبايل گرفته تا لپ تاپ و ساير دستگاه هايی که صفحه نمايش دارند از آن استفاده میکنند. TFT اختصار Thin Film Transistorبوده، و روش کار آن بدين صورت است که روی يک صفحه بسيار نازک و شفاف تعداد مشخصی از ترانزيستورها (که نسبت مستقيم به ابعاد صفحه نمايش دارد) قرار گرفته اند. جهت روشنايی يک پيکسل يا نقطه نورانی، سه ترانزيستور برای رنگ های آبی، سبز و قرمز تعبيه شده است. این ترانزیستور ها با جريان الکتريکی متناسب با تصويری که قرار است نمايش دهد از عبور نورهای پشت زمينه خود که توسط لامپ فلورسنت روشن شده جلوگيری، اجازه عبور کم نور و يا اجازه عبور کامل نور را می دهد. و آنچه که ما می بينيم حاصل ترکيب اين رنگ ها است.