نمايشگرهاي LED

اگرچه كارشناسان معتقدند استفاده لامپ‌هاي LED نسبت به لامپ‌هاي فلورسنت و ... مزاياي بيشتري دارد اما به دلايلي هنوز در بخش توليد تلويزيون و مانيتور شركت‌هاي توليد‌كننده، محصولات زيادي به بازار عرضه نكرده‌اند.
محمد آرايش، مدير فروش شركت بازرگاني ايران در اين زمينه مي‌گويد: به‌كارگيري لامپ‌هاي LED در توليد مانيتور و تلويزيون‌ باعث مي‌شود وضوح تصوير حدود 100 برابر بالاتر از LCD‌هاي معمولي شود. اما هنوز استفاده از اين لامپ‌ها در مانيتور و تلويزيون‌ چندان رايج نشده است و شركت سوني در اين زمينه تنها يك مدل تلويزيون در سايز پايين‌تر از 27 اينچ وارد بازار كشور ژاپن كرده است.
وي گفت: پيش‌بيني مي‌شود در آينده نزديك شاهد ارائه كالاهايي كه از اين لامپ‌ها بهره‌‌مند هستند باشيم. حريري، مدير فروش بخش مانيتورهاي شركت سام‌سرويس نيز گفت: تكنولوژي LED يك تكنولوژي جديد است كه هنوز در زمينه مانيتور وارد بازار داخلي نشده است و دليل اين مساله را نيز مشخص نيست. طائران‌پور، كارشناس فروش بخش مانيتورهاي شركت ماديران نيز گفت: استفاده از لامپ‌هاي LED در توليد مانيتورهاي اين شركت هنوز آغاز نشده است.
وي افزود: به دليل اينكه لامپ‌هاي LED نمي‌توانند نور سفيد خالص توليد كنند استفاده از اين تكنولوژي در توليد مانيتور با اختلال روبه‌رو شده است.
طاهري، مديرفروش شركت ايران نارا؛ عرضه‌كننده مانيتورهاي BENQ نيز از عدم استفاده از لامپ‌هاي LED در توليد مانيتورهاي اين شركت خبر داد و گفت: مانيتورهاي LED حتي در سطح جهاني نيز در بازار موجود نيستند.
ولديان‌لو، مدير بخش بازرگاني شركت تاتونگ عرضه‌كننده مانيتورهاي زيراكس و ETIG نيز گفته همكاران خود در ساير شركت‌ها را تائيد كرد و گفت: لامپ‌هاي LED نسبت به لامپ‌هاي فلورسنت و ... كه در توليد مانيتور به كار مي‌روند بزرگ‌تر هستند و كاربرد چنداني در توليد مانيتور ندارند.
به گفته وي، از اين لامپ‌ها در ساخت تابلوهاي تبليغاتي لامپي كه در سطح شهر موجود است استفاده مي‌شود و مانيتوري كه از لامپ‌هاي LED در ساخت آنها استفاده شده باشد وجود ندارد.
در بين كارشناسان و مديران شركت‌هاي عرضه‌كننده مانيتور و تلويزيون تنها بكائي، مدير فروش شركت اپل ايران از توليد يك مانيتور كه در ساخت آن از لامپ LED استفاده شده است خبر داد.
به گفته وي، مانيتور 24 اينچ LED اپل به تازگي وارد بازار جهاني شده است و هنوز ميهمان بازار ايران نشده است.
بكائي گفت: LED، يك تكنولوژي جديد است كه از نظر كارايي تفاوت چنداني با تكنولوژي سابق مانيتورها ندارد و مزيت مهم آن برگشت‌پذيري به چرخه طبيعت است.
وي افزود: اپل به منظور حمايت از محيط‌زيست، قصد دارد از موادي در توليد كالاهاي خود استفاده كند كه به طبيعت برگشت‌پذير هستند. به همين منظور به جاي استفاده از پلاستيك در توليد محصولاتش از آلومينيوم و تيتانيوم استفاده مي‌كند و در توليد مانيتورهايش نيز قصد دارد از لامپ‌هاي LED استفاده كند.
به گفته مدير فروش شركت اپل ايران، مانيتورهايي كه از لامپ‌هاي LED در توليد آنها استفاده مي‌شود نسبت به ساير مانيتورها گران‌تر هستند. اما اپل قيمت‌هاي خود را ثابت نگه داشته است.  (ال ای دی HG)