دوربین مداربسته آنالوگ و شبکه

دوربين هاي مداربسته شبکه و انالوگ دو نوع متفاوت از سيستم هاي مداربسته هستند که تفاوت هاي آنها معمولا براي مشتريان پيچيده است. در اين مطلب به تفاوت هاي اين دو سيستم و موارد کاربرد هر يک اشاره مي کنيم. فروش دوربين مداربسته

(براي اطلاعات مشروح اين مقاله را بخوانيد)
نوع بسيار رايج از دوربين هاي مداربسته است. اين سيستم به صورت مختصر يک سيستم مداربسته ساده و ارزان براي کاربري هاي غير حرفه است. در سيستم مداربسته انالوگ، سيگنال هاي تصوير دوربين هاي مداربسته به صورت انالوگ انتقال پيدا ميکنند.
سيستم مداربسته شبکه

(براي اطلاعات مشروح اين مقاله را بخوانيد)
نوع حرفه اي تر از سيستم مداربسته است. اين سيستم به صورت مختصر يک سيستم مداربسته با کيفيت و پرهزينه است. در سيستم مداربسته شبکه، اطلاعات تصوير از طريق پروتکل هاي شبکه انتقال پيدا ميکنند.
مقايسه

قيمت: معمولا اولين تفاوتي که مشتريان متوجه آن خواهند شد تفاوت قيمت بسيار زياد اين دو سيستم است. دوربين هاي مداربسته شبکه معمولا بين دو تا سه برابر قيمت يک دوربين انالوگ را دارند. اين بالاتر بودن قيمت اصلي ترين دليل رواج سيستم هاي مداربسته انالوگ است.
کيفيت تصوير: دومين تفاوت مهم دو سيستم انالوگ و شبکه کيفيت تصوير دوربين هاي انهاست. از نظر کيفيت تصوير سيستم مداربسته انالوگ داراي محدوديت بسيار زيادي است. در دوربين هاي مداربسته انالوگ امکان دريافت و ضبط تصاوير با روزولشن بيش از حدود 0.5 مگا پيکسل وجود ندارد. اين بدين معناست که شما هرگز نميتوانيد در يک سيستم انالوگ کيفيت در حد مگا پيکسل داشته باشيد. مقابل در دوربين هاي مداربسته تحت شبکه کيفيت تصوير هيچ محدوديت تصويري ندارد و دوربين هاي تا 5مگا پيکسل به راحتي در دسترس هستند.
سادگي: سومين تفاوت دو سيستم انالوگ و شبکه است. در مقايسه با سيستم شبکه، سيستم انالوگ به مراتب در نصب و عيب يابي ساده تر است. اين سادگي سبب شده مجريان سيستم هاي حفاظتي تمايل زيادي به استفاده از دوربين هاي انالوگ داشته باشند.
انعطاف پذيري: انعطاف پذيري به معناي امکان تغيير سيستم مداربسته پس از اجراي آن است. از اين نظر سيستم هاي شبکه به مراتب قوي تر عمل مي کنند. در يک سيستم شبکه شما مي توانيد پس از اجرا بسياري از تجهيزات را به راحتي جابه جا يا تغيير دهيد. در مقابل سيستم مداربسته انالوگ داراي انعطاف پذيري خيلي کمتري است و اجراي بسياري از تغييرات در ان پس از اجرا غير ممکن خواهد بود.
تعداد فريم: تعداد فريم تصوير چيزي است که معمولا در سيستم هاي ديجيتال به آن پرداخته مي شود. از نظر تعداد فريم خروجي دوربين، تمامي دوربين هاي انالوگ داراي خروجي real-time هستند. در دوريبن هاي شبکه دوربين مي تواند تعداد فريمي کمتر از 25فريم داشته باشد. اين نکته اي است که در زمان انتخاب دوربين مدار بسته بايد به ان توجه کرد. معمولا در دوربين هاي با روزولشن بالا تعداد فريم دوربين کمتر خواهد بود.
کابل کشي و اجرا: اجراي و کابل کشي در اين دو سيستم به طور کلي با هم در تفاوت خواهد بود. توجه داشته باشيد که بسترهاي انالوگ و شبکه هيچ گونه همخواني با هم ندارند و در اجرا داراي تفاوت هاي زيادي هستند. به صورت کلي تکنولوژي اجرا در سيستم هاي شبکه به مراتب بالاتر است. در اين سيستم ها شما ميتوانيد از طريق استفاده از فيبرنوري تمام محدوديت هاي طول کابل را حل کنيد (فيبر نوري با استفاده از مبدل براي سيستم انالوگ نيز قابل استفاده است.)
قابليت هاي نرم افزاري: سيستم شبکه به علت تکونولوژي بالاتر امکانات خارق العاده نرم افزاري براي شما ايجاد ميکند. اين امکانات به ويژه در کابردهاي امنيتي کمک بسيار زيادي در را به اپراتورها ميکند. در سيستم انالوگ قابليت هاي نرم افزاري معمولا به مراتب پيش پا افتاده تر است.
کدام را انتخاب کنم؟

به صورت کلي سيستم مداربسته شبکه از بسياري جهات بر سيستم انالوگ برتري دارد اما در مقابل اجراي آن براي شما هزينه برتر خواهد بود.
در صورتي که نياز به يک نظارت عمومي و ساده در محل خود را داريد ما سيستم انالوگ را به شما توصيه مي کنيم. اما اگر ميخواهيد براي سيستم خود بيشتر هزينه کنيد و يک سيستم مداربسته حرفه اي داشته باشيد حتما از سيستم مداربسته شبکه استفاده کنيد.