انواع رایانه های همراه و اصطلاحات مربوط به آنها

ابتدا بهتر است تا شناختی کلی از سیر تکاملی رایانه های همراه داشته باشیم و سپس به معرفی برخی از جدیدترین رایانه های قابل حمل و اصطلاحات پیرامون آنها بپردازیم.

تاریخچه رایانه های همراه

در سال 1970 Alen kay از مرکز تحقیقات شرکت زیراکس به این فکر افتاد که رایانه قابل حمل بی سیمی طراحی نماید که ابعاد آن تقریبا به اندازه یک کتاب باشد او این رایانه های کوچک را Dynabook نامید.

هر چند، طرح وی هرگز عملی نشد اما ایده او سبب ایجاد تحرک و پیشرفت در زمینه ساخت یک رایانه قابل حمل واقعی گردید.

در سال 1979 William Moggridge از موسسه سیستم های شبکه ای، نخستین رایانه قابل حمل عملی با نام Grid Compass Computer را طرحی و تولید نمود رایانه مذکور دارای یک حافظه حبابی 340 کیلوبایتی، یک کیس طراحی شده در قالب Die – cast Maggensium و یک صفحه نمایش گر نورانی (Electroluminescent) مسطح تاشو بود.

تصاویر پیشت و روی یک حافظه حبابی در شکل زیر دیده می شود.

 

سازمان ناسا تعدادی از این سیستم های قابل حمل را با قیمت 800 دلار خریداری کرد از آن پس سایر شرکت ها (مانند Apple , Gavilan) نیز رایانه های قابل حمل خود را روانه بازار کردند.

در سال 1981، اولین رایانه قابل حمل تجاری توسط شرکت Oshom ساخته شد. این رایانه که وزنی در حدود 7. 10 کیلوگرم (5. 23 پوند) داشت مجهز به یک صفحه نمایش 5 اینچی از نوع CRT بود. آموزش تعمیرات laptop

نوع ریز پردازنده آن 780 و با سرعت 4 مگاهرتز کار می کرد سایر تجهیزات آن شامل: حافظه رم 64 کیلوبایتی صفحه کلید 69 کلیدی پورت چاپگر IEEE- 488 پورت سریال RS232 سازگار با مودم های خارجی و چاپگرهای سریال بود.

این لپ تاپ، فاقد باتری داخلی بود و توان مصرفی آن توسط یک باتری خارجی با زمان کارکرد 1 ساعت و یا به وسیله یک منبع تغذیه با حالت های 120 با 240 ولت تامین می شد.
منبع: پرتو آی تی