چرا هارد دیسک خراب می شود ؟

شایع ترین دلیل برای از کار افتادن یک هارد دیسک قبل از سر آمدن عمر طبیعیش، آسیب های فیزیکی میباشد، مثل ضربه خوردن و تکان خوردن در زمانی که فعالیتی انجام میدهد. منظور از فعال بودن زمانی است که هدها در حال خواندن یا نوشتن اطلاعات هستند. این لحظه زمانی است که هد به صفحه بسیار نزدیک است و ایجاد تکان یا ضربه باعث تماس با صفحه می گردد و از اینجا تمامی مشکلات آغاز میشود.

به این مشکل Head Crash میگویند که به واسطه برخورد نوک هد با سطح بسیار حساس صفحه چرخان حاوی شیارهای مغناطیسی در برگیرنده اطلاعات ایجاد میگردد. این برخورد هم هد خواندنی را آسیب میزند و هم سطح صفحه را. ولی خوشبختانه درایو های امروزی بسیار مقاوم تر هستند و به خوبی در برابر تکان و ضربه محافظت شده اند. آموزش تعمیرات لپ تاپ

به دلیل اینکه جریان هوای ایجاد شده بر روی سطح صفحات فاصله هدها را تعیین میکند در هنگام پایین آمدن سرعت چرخش و توقف صفحات این جریان کمتر شده و فاصله ها نیز کاهش می یابد به همین دلیل در هارد های مدرن امروزی در زمان کاهش سرعت و توقف هارد، هدها به قسمتی که امن می باشد حرکت میکنند و از روی صفحات دور میشوند و هارد خاموش به سختی دچار مشکل می شود.

بنابراین از جابجایی سیستم خود در هنگام روشن بودن به شدت اجتناب کنید. به همین دلیل هم میزان حفاظت هارد سیستم های لپ تاپ بسیار بیشتر از هاردهای 3.5 اینچی کامپیوترهای رومیزی می باشد اما با کمی دقت می توانید متوجه شوید که میزان خرابی در هارد دستگاههای قابل حمل تا چه میزان زیاد می باشد.

موتور الکتریکی که وظیفه چرخانیدن صفحات را به عهده دارد دلیل دیگر از کار افتادن هاردها میباشد. این دلیل بیشتر بعد از یک دوره طولانی استفاده ممتد از هارد رخ میدهد. اصولا به وجود آمدن نقص در موتور محرک و یا خرابی اهرم های نگهدارنده (یاتاقان) باعث کاهش کارایی و همچنین رخ دادن ایرادهایی در عمل خواندن و یا نوشتن که به دلیل کاهش سرعت صفحه ها و یا نبودن در سرعت ایده الی که برای عمل خواندن یا نوشتن لازم است می گردد.

همچنین هارد درایوها دارای فیلترهای ورودی هوا هستند زیرا برای شناور بودن هدها بر روی صفحات نیازمند فشار هوای معینی می باشند و ایجاد کوچکترین نقصی در این فیلترها سبب بروز Head Crash و از دست دادن اطلاعات عمده ای در هارد درایو و همچنین خرابی خود دیسک می شود.
منبع:سرزمین دانلود