خلاقیت عنصر اصلی و اساسی پرورش هرمهارتی است، لذا برگزاری این دوره که نیازهای روز جامعه و پرورش کودکان خلاق و کار آفرین را هدف گرفته است، نقطه عطفی در پرورش توانمندیهای ذهنی و جسمی دانش آموزان خواهد بود.
این طرح درس بر اساس تجربیات گروه های فعال در سه بخش واحد کودک نگارش و تدوین شده است و اهداف ذیل را دنبال می کند:
پرورش قوه تفکر
پرورش قوه تحلیل و استنتاج مسائل پیرامون
تقویت قابلیتهای زبانی و مهارتهای برقراری ارتباط با دیگران
پرورش حواس پنجگانه و آگاهی از ضرورت پرورش حواس برای درک بهتر حقایق
ایجاد حس پرسشگری و پرورش ذهن فعال برای ایدهپروری
شروع یادگیری مهارت های مورد توجه در دنیای مدرن مثل کامپیوتر و رباتیک
از آن جایی که در مهارت فوق الذکر، جسم و ذهن هر دو با هم فعالیت میکنند و هر دو در جهت رسیدن به یک هدف خاص تعامل دارند، لذا برگزاری این دورهها به پرورش و تکامل چند بعدی و عینیت یافتن تفکرات بعضاً انتزاعی کمک شایانی خواهد کرد.
در نتیجه علاوه بر انجام فعالیتهای بدنی شاد و نشاط آور که به انجام فعالیتهای ذهنی و فکری یاری میرساند
مهارتهای کامپیوتری و آموزش رباتیک کودکان که نیاز اولیه هر کسی در دنیای صنعتی امروز است را نیز فرا میگیرد.
کلاس های خلاقیت پروری:
کلاس خلاقیت پروری ، کلاسی پروژه محور است که بر اساس قدم های لازم برای انجام یک پروژهی علمی و عملیاتی پیش بینی و طراحی گردیده است. پروژه ی علمی به علت ماهیت هیجانی و اکتشافی خود، میل به یادگیری را در دانش آموز تقویت می کند و به علّت ماهیت فرآیندی خود راه و روش یادگیری را نیز به او می آموزد. بنابراین می تواند ابزاری بسیار قوی در خدمت تعلیم و تربیت به معنای واقعی باشد که همانا درک و به کارگیری مفاهیم ، نگرش ها و ارزش هایی می باشد که شخص را قادر می سازد دانش و فناوری را با زندگی و فرهنگ جامعه ی خویش مرتبط سازد.
قدم های لازم برای انجام یک پروژه علمی بدین صورت می باشد:
1- مشاهده
2- پرسش سئوال
3- جمع آوری اطلاعات
4- فرضیه سازی
5- آزمایش
6- نتیجه گیری
اولین و مهم ترین قدم در اجرای یک پروژه مشاهدهی دقیق و ایده پردازی است. با توجه به این که در این مقطع سنی، خلاقیت دانش آموزان کمرنگ تر شده و بیشتر به واقع گرایی روی می آورند و با توجه به این که سیستم آموزشی مدارس این خلأ بزرگ را پر نمی کند، لذا هدف از برگزاری این کلاس ها پرورش خلاقیت کودکان مقطع ابتدایی با انجام پروژه هایی در راستای جشنواره جابربن حیان است. این کار با ابزارهای مختلفی همچون بازیهای خلاقانه، نمایش فیلم و کارتون های جذاب ، درست کردن کاردستی های خلاقانه، نقاشی ، داستان، شعر ، نمایش و ... انجام گرفته است.
در این کلاس ها اهداف ذیل را دنبال می کنیم:
1)اهداف علمی
ایجاد کنجکاوی نسبت به شناخت پدیده ها
ایجاد مهارت های کافی در فکر کردن، شنیدن، گفتن و بیان مقصود
جمع آوری اطلاعات و استفاده از مجلات و روزنامه های علمی و جستجوی اینترنتی
2)اهداف اجتماعی
همکاری با دیگران
شرکت در فعالیت های گروهی
احساس مسئولیت و نقش پذیری در اجتماع
3 )اهداف زیستی
پرورش حواس پنجگانه و آگاهی از ضرورت پرورش حواس برای درک بهتر حقایق
آشنایی با مفهوم طبقه بندی و افزایش انسجام ذهنی
دقت و توجه به پدیده های مختلف جهان
آشنایی با نقش محیط زیست در بهبود زندگانی
4)اهداف مهارتی
پرورش قدرت مشاهده-تقویت مهارت های کارآفرینی نظیر : طراحی تحقیق،-پیش بینی، فرضیه سازی، کاربرد ابزار، اندازه گیری، تفسیر یافته ها و نتیجه گیری
تقویت مهارتهای زندگی نظیر : تصمیم گیری، حل مسئله، برقراری اتباط با دیگران، دوست یابی سخنرانی و دفاع از کار خود در جمع و...
5)اهداف نگرشی
کنجکاوی - جستجو گری علمی- نیروی خلاقیت و ابتکار
پشت کار
تمایل به همکاری و تحمل یا احترام گذاشتن به عقاید و نظرات دیگران
فکر باز و روشن بینی– خود انتقادی و بازنگری نقادانه
آمادگی برای پذیرش عدم قطیت
احساس مسئولیت
احساس اعتماد به نفس و....
بسیاری از توانایی ها ، استعدادها و علاقه مندی های دانش آموزان در کلاس های معمولی نمودپیدا نمی کنند و لذا قابل شناخت و پرورش نیستند . پروژه ی علمی، فرصت مناسبی به وجود می آورد که می توان این استعدادها را مشاهده ، شناسایی و تقویت کرد . بنابراین پروژه ی علمی می تواند راهبرد بسیار مناسبی در تحقق یکی از اهداف مهم نظام آموزش و پرورش یعنی ایجاد زمینه کار آفرینی دانش آموز باشد. در این کلاس ها سعی خواهیم کرد متناسب با جدیدترین متدهای آموزشی ، خلأ موجود را پوشش دهیم.