درباره دوربین های آی پی تحت شبکه

دوربين هاي ip نسل جديد دوربين هاي مداربسته هستند. امروزه بازارهاي جهاني تمايل زيادي به دوربين هاي ديجيتال نشان داده است. اين دوربين ها همانگونه که از نامشان پيداست از امواج کاملا ديجيتال براي تحليل و ارسال داده هاي تصوير و صدا استفاده مي کنند. يعني برخلاف دوربين هاي آنالوگ، اين دوربين ها از همان ابتداي دريافت تصاوير امواج را ديجيتال مي کنند. ضمن بکارگيري از امواج ديجيتال ، آنها تحت بستر شبکه کنترل و مرتبط مي شوند. هر دوربين همانند يک وسيله در شبکه عمل مي کند و به وسيله شناسه شبکه ip و در قالب الگوها و قوانين شبکه به مرکز کنترل متصل مي گردد.

همين ويژگي تحت شبکه بودن در دوربين مدار بسته ip براي آنها مزاياي زيادي را به همراه مي آورد.

مزاياي دوربين هاي آي پي
-کيفيت بالاي تمام ديجيتال
-امکان استفاده بهينه از کابل هاي ارتباطي
--امکان ارتباط بيسيم با امنيت و کيفيت بالا
-امکان ارسال همزمان تصوير،صدا و برق در بستر شبکه

معايب دوربين هاي آي پي
-قيمت بالاي دوربين ها
-محدوديت پهناي باند
دوربين هاي تحت شبکه ارتباط نزديکي با شبکه جهاني اينترنت دارند. مي توانند از شبکه داخلي به شبکه اينترنت متصل شوند و يا حتي مستقل از شبکه داخلي به اينترنت مرتبط شده و از آن طريق کنترل شوند.
براي ضبط تصاوير آنها ديگر نيازي به dvr نيست بلکه يک دستگاه که تنها ارتباط شبکه اي ايجاد کرده و داده هاي دوربين هاي آي پي را ذخيره کند کافي است. به همين دليل مفهوم ضبط ديجيتال جاي خود را به مفهوم کاربردي تر ضبط شبکه مي دهد. دستگاه ضبط تصاوير ديحيتال nvr بدين منظور مورد استفاده قرار مي گيرد.

کاربرد دوربين هاي مداربسته ip آنجا نمود روشني پيدا مي کند که در پروژه هاي بزرگ بهينه سازي سيستم يک امتياز محسوب مي شود. اينکه چگونه تصاوير با حداقل کابل ارتباطي و با بالاترين کيفيت ممکن به مرکز نظارتي منتقل شود تنها از سيستم هاي تحت بستر شبکه بر مي آيد. امروزه يکي از دغدغه هاي مردم، عدم تمايل به وجود هرگونه سيم ارتباطيست. به همين دليل است که شرکت هاي جهان تمام تلاش خود را بر ارتباطات بيسيم متمرکز مي کنند.
در سيستم هاي مداربسته آنجا که نياز به کابل ارتباطي است دوربين هاي تحت شبکه مي توانند با ارتباطات سري و شبکه اي از افزايش تعداد سيم جلوگيري کنند. حال آنکه در بسياري از مواقع در دوربين هاي شبکه مي توان از ارتباط کاملا بي سيسم استفاده کرد.

ارتباط دوربين هاي مداربسته بيسيم از طريق ip بسيار مطمئن تر و امن تر است. برخلاف دوربين هاي آنالوگ که نگراني است ربوده شدن تصاوير توسط هر فرد مبتدي توسط دريافت امواج آنالوگ وجود داشت در سيستم هاي بستر شبکه امکان کد گذاري امنيت بالايي را براي آن فراهم مي کند. ضمن اينکه ارتباط بيسيم ديجيتال و تحت شبکه بدون افت کيفيت تصوير و صداست و امواج نويز بر کيفيت تصوير بي تاثير است.

بحث دوربين هاي تحت شبکه آي پي همسان با بحث بر سر شبکه هاي کامپيوتري بسيار گسترده و پيچيده است. اما ارتباط شبکه با دوربين هاي آي پي هر پيشرفت مرتبط با شبکه را نير بر دوربين ها لحاظ مي کند. از آن جمله مي توان به يکي از آخرين پيشرفت هاي شبکه يعني power ove ethernet يا به اختصار poe اشاره کرد که اين قابليت دوربين هاي آي پي را نيز شامل شده است.
poe برق را در بستر شبکه مي فرستد و از کابل برق جداگانه فاکتور مي گيرد. در واقع دوربين هاي مداربسته ip با قابليت poe تصوير ، صدا و برق را تنها از طريق همان کابل شبکه منتقل مي کنند. که اين يک مزيت براي سيستم هاي تحت شبکه بشمار مي رود.