رانندگی در واقعیت افزوده

واقعيت افزوده يا Augmented Reality فناوري?اي است که ورود دنياي مجازي به دنياي واقعي يا برعکس، ورود دنياي واقعي به دنياي مجازي را امکان پذير ساخته است.

 

اين فناوري و ورود آن به حوزه هاي مختلف، نقش مهمي در تسهيل زندگي بشر داشته است. دنياي خودرو و خودروسازي نيز از نفوذ اين فناوري در امان نبوده است و در سال هاي اخير بسياري از شرکت هاي خودروسازي استفاده از اين فناوري در شيشه جلوي خودروهاي جديد را مورد توجه قرار داده اند.

 

دوربين ها و رادارها فعال تر مي شوند

 

به گزارش Gizmag، نمايشگر واقعيت مجازي HUD که بتازگي از سوي مجموعه Continental معرفي شده فراتر از محدوده هاي قبلي قدم گذاشته و اطلاعات جامع تري در اختيار راننده قرار مي دهد.

 

در حقيقت، اطلاعات به نمايش درآمده در سطح اين نمايشگرها فقط به سرعت حرکت خودرو محدود نمي شود، بلکه مي تواند طيف گسترده اي از اطلاعات موجود در مسير حرکت مثل فاصله خودرو تا خودروي جلويي، شرايط رانندگي در مسير حرکت با توجه به وضع محيط اطراف و اطلاعاتي درباره چگونگي عملکرد مناسب در بخش هايي از مسير حرکت مانند پيچ هاي جاده باشد.

 

در اين سيستم، اطلاعات از طريق دوربين ها و رادارهايي که خودرو به آنها مجهز شده دريافت مي شود و در نهايت از ترکيب اطلاعات اوليه با داده هاي ديناميکي، نقشه هاي ديجيتال و همچنين اطلاعات دريافتي از سيستم موقعيت ياب خودرو يا همان GPS، مدلي از نماي بيروني خودرو تهيه مي شود که روي سطح شيشه و در فضاي مناسبي نسبت به راننده اي که پشت فرمان خودرو نشسته است به نمايش درمي آيد. اين داده ها اطلاعات مربوط به بخشي از بدنه خودرو را که خارج از ديد راننده باشد هم در برمي گيرد.

 

تجهيز راننده به داده هاي باارزش

 

رانندگاني که عادت دارند تغيير عقربه سرعت سنج را در مسير حرکت زير نظر قرار دهند، نسبت به حرکت در محدوده سرعت مناسب و متناسب با سرعت مجاز تعيين شده در مسير حساسيت بيشتري دارند. حال تصور کنيد بتوانيد در حين رانندگي، عددي را روي شيشه جلوي خودرو ببينيد که بيانگر سرعت حرکت خودروي شما باشد.

 

بدون ترديد چنين امکاني نقش بسيار مهمي در متناسب نگهداشتن سطح سرعت حرکت خودرو دارد. يکي از ويژگي هاي منحصر به فرد نمايشگرهاي مجاز HUD اين است که نيازي نيست براي استفاده از آن سرمان را بچرخانيم. اين نمايشگر مانند عينک همواره جلوي چشم ما قرار مي گيرد و هيچ محدوديتي ايجاد نمي کند.

 

در سال هاي اخير، بسياري از شرکت هاي بزرگ خودروسازي مانند بنز و ب ام و استفاده از اين فناوري را در شيشه هاي جلوي اتومبيل ها مورد توجه قرار داده اند و به اين ترتيب به کمک اين فناوري مي توان اطلاعات مختلفي را روي سطح شيشه جلوي اتومبيل به نمايش درآورد که اين امکان تجربه شما از رانندگي را متحول مي کند.

 

سيستم واقعيت افزوده معرفي شده از سوي Continental در مسير ديد واقعي راننده يک سطح نمايش تمام رنگي به عرض ??? سانتي متر و ارتفاع ?? سانتي متر ايجاد مي کند. در اين سيستم از فناوري DMD يا ميکرو آينه هاي ديجيتال بهره گرفته شده که گفته مي شود اين سيستم از نظر عملکرد شبيه ابزارهاي سينمايي ديجيتال عمل مي کند. يکي از قابليت هاي کاربردي اين سيستم امکان نمايش علائم ناوبري ازجمله پيچ هاي موجود در مسير حرکت در ميدان ديد راننده است.

 

نمايش اين اطلاعات روي نمايشگري که روي شيشه جلوي خودرو به نمايش درمي آيد به راننده کمک مي کند از نگاه کردن به GPS يا دستگاه ها و ابزارهايي که در ديگر بخش هاي دروني خودرو تعبيه شده بي نياز شود. همچنين وقتي سيستم هاي کنترل کننده مسافت نظير کنترل کروز تطبيقي فعال باشد، يک نماد هلالي شکل روي نمايشگر شيشه جلوي خودرو به نمايش درمي آيد که نشان دهنده تشخيص وسيله نقليه ديگري در مسير حرکت است. به اين ترتيب سيستم هشداردهنده خروج از خط، مانع خارج شدن خودرو از خط حرکت مي شود.

 

تضمين امنيت و راحتي

 

به گفته هلموت ماچي، از طراحان اين وسيله، در دنياي امروز که روز به روز هم پيچيده تر مي شود استفاده از نمايشگرهاي HUD در خودروها و ايجاد زمينه اي مناسب براي گسترده ترشدن کاربرد فناوري واقعيت افزوده در خودروهاي پيشرفته مي تواند تضمين کننده دسترسي راننده به سطح جديدي از اطلاعات باشد و تجربه جديدي از رانندگي را براي او به ارمغان آورد.

 

در حقيقت، اين سيستم آنچه را چشم راننده مي بيند با اطلاعات بيشتري ترکيب مي کند که نتيجه، ترکيب دنياي واقعي و مجازي است و به عنوان واقعيت افزوده از آن نام برده مي شود. نمايشگرهاي واقعيت افزوده HUD دستاورد مهمي است که مسير دستيابي به سيستم هاي ارتباطي جامع در خودرو ها که در نهايت به راحتي، امنيت و ارزش اقتصادي بيشتر منتهي مي شود هموار مي سازد. بنابراين راننده مي تواند در خودروهاي مجهز به اين فناوري بدون نياز به درگيرشدن چشم هايش با سيستم هاي موجود در خودرو يا محيط اطراف به همه اطلاعات مورد نياز خود دسترسي داشته باشد.

 

اين فناوري يک گام اساسي براي پيشگيري از حواس پرتي راننده و خطاي ناشي از قرارگرفتن در معرض حجم بالايي از اطلاعات دريافتي از طريق حسگرهاي موجود در خودروست که نه تنها در دنياي امروز بلکه در آينده نيز در دنياي خودرو نقش کليدي را به??عهده خواهد داشت.

 

تعامل دنياي واقعي و مجازي

 

اين سيستم از نظر عملکرد بر پايه سيستم هاي واقعيت مجازي HUD قديمي تر که اکنون در بسياري از خودروهاي اروپايي مورد استفاده قرار مي گيرد، طراحي شده است. با اين تفاوت که سيستم جديد از نظر توسعه در سطح بالاتري قرار دارد که اکنون در اين مرحله به طور آزمايشي در يک خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.

 

با وجود اين شباهت ها، برخلاف سيستم هاي ديگر واقعيت افزوده که به طور اختصاصي براي خودروهاي مسابقه اي طراحي شده است و به سيستم هاي تله متري اختصاصي براي دريافت اطلاعات از ديگر خودروها نياز دارد ـ شبيه آنچه در شيشه مجازي جلوي جگوار ديده مي شود ـ سيستم واقعيت افزوده HUD طراحي شده از سوي محققان و متخصصان Continental از سيستم هاي الکترونيکي استاندارد براي تامين داده هاي مورد نظر استفاده مي شود و به هيچ سيستم اختصاصي براي تامين اطلاعات نيازي نيست.

 

اين مجموعه قصد دارد نسخه قابل توليد اين سيستم را تا سه سال ديگر براي عرضه به بازارهاي تجاري آماده کند تا خودروسازان بتوانند از اين فناوري در خودروهاي جديد که به بازار عرضه مي شود، استفاده کرده و امکانات پيشرفته تري را در اختيار مشتريان خود قرار دهند.

 

هدف اصلي واقعيت افزوده در ايجاد تعامل بين دنياي واقعي و دنياي مجازي خلاصه مي شود. به نظر مي رسد در سال هاي آينده اين فناوري با توجه به کاربردهاي متنوعي که مي تواند در زمينه هاي مختلف داشته باشد، راه خودش را به بخش هاي بيشتري از زندگي روزمره ما باز کند.

 

شايد فناوري هايي که بر پايه واقعيت افزوده بنا نهاده شده در ديدگاه نخست فقط جنبه سرگرمي داشته باشد، اما مسير پيشرفت فناوري نشان مي دهد با وجود پيشرفت و نفوذ اين فناوري در ابزارهاي ديجيتال جديد به يک عضو هميشگي در زندگي بشر تبديل خواهد شد.

فرانک فراهاني جم