فکس مودم چیست ؟

با توجه به ويژگي هاي ارائه شده در سيستم هاي فکس، امروزه مجهز کردن مجموعه ها به اين سيستم هاي امري واجب به نظر مي رسد. هم چنين ترکيب کردن چند دستگاه مجزا و کم کردن حجم و فضاي اشغالي سبب شده
است تا رغبت براي خريد اين تجهيزات بيشتر شود. امکان اتصال به شبکه کاربري آسان براي کليه پرسنل شرکت از ديگر مزاياي بي نظير اين تجهيزات ارتباطي است.

آيا اين سيستم ها برطرف کننده کليه نيازهاي شرکت هستند؟

با توجه به اين موضوع که کليه شرکت ها در حال پيدا کردن راه حلي هستند که توسط آن بتوانند زمان تمرکز بر روي کار را کاهش دهند و کارايي را افزايش دهند اين سوال به وجود مي آيد که آيا اين سيستم ها نيز با تمام تکنولوژي و فناوري بکاررفته پاسخ گوي نيازهاي شرکت ها و مجموعه ها هستند؟ اين سيستم ها تا چه ميزان موفق بوده اند؟
براي پاسخ به اين پوشش ها ابتدا بايد نياز و خواسته هر مجموعه و هم چنين تعداد افراد شاغل در آن محيط و حجم کاري را بررسي نمود. نيازهاي هر شرکتي متفاوت و خاص خود اوست. در هنگام توليد و طراحي اين سيستم ها يک اصول کلي در نظر گرفته شده است که اين اصول را مي توان به گونه اي بيان کرد که بر طرف کننده بيش از نيمي از خواسته مجموعه است اما همانطور که بيان شد يکي از عوامل مهم و تاثيرگذار در بررسي ميزان بازدهي اين سيستم ها در هر محيط، تعداد افراد شاغل در آن و حجم کاري است که اين افراد دارند.

تعداد افراد شاغل و حجم فعاليت هر فرد

در مجموعه هايي افراد زيادي اشتغال دارند. مي توان اين نتيجه را استنباط کرد که حجم کاري بالايي در اين شرکت وجو دارد. اين حجم کاري مي تواند شامل تماس هاي ورودي و هم نامه هاي و اسناد مکتوب زيادي باشد که بايد ارسال و يا دريافت گردد وجود يک دستگاه فکس ممکن است به تنهايي پاسخ گوي اين نياز باشد. براي اين منظور در شرکت ها از چندين دستگاه استفاده مي شود اما اين راه حلي مناسب به نظر نمي رسد.

با فکس مودم، ارتباطات مکتوب خود را بر روي بستر شبکه فعال کنيد و از طريق کامپيوتر خود آن را پيگيري کنيد.

دستگاه فکس يکي از مشکلات اساسي که داشته و دارد اين است که براي استفاده از آن بايد نامه را چاپ نمود و سپس آن را ارسال کرد. اين کار به غير از افزايش هزينه مصرفي کاغذ و کاتريج سبب رفت و آمدهاي اضافه اي در محيط شرکت مي شود. براي رفع اين موضوع در شرکتها مي توان با بهره گيري از فکس مودم اکسترنال ارتباطات خود را از طريق کامپيوتر خود انجام داد.
فکس مودم که در واقع دستگاهي کوچک با قابليت هايي بزرگ است همان طور که در بالا مشخص است از سو به خط تلفن از طريق سرسوکت RJ-11 متصل مي شود و از سمت ديگر با استفاده از از کابل USB به کامپيوتر و يا سرور شرکت متصل مي شود. در شرکت هايي که از سيستم نصب سانترال پاناسونيک استفاده مي کنند مي توانند با تعريف يک داخلي براي فکس، با اتصال سيم خط داخلي به فکس مودم اين سرويس را به غير از فعال کردن بر کامپيوتر افراد بر روي خطوط تلفن آن ها نيز فعال کرد.
از ويژگي ها و برتري هاي فکس مودم نسبت به دستگاه فکس مي توان به موارد زير اشاره نمود:

جلوگيري و حذف رفت و آمدهاي اضافه در محيط
پيگيري نامه هاي ارسالي و نمايش آن ها بر روي کامپيوتر هر فرد
شبکه اي بودن سيستم و دريافت فکس و نمايش آن براي همه
ماندگاري تمام نامه هاي ارسالي و دريافتي در حافظه سرور
ايجاد صف انتظار در هنگام ارسال فکس
پيگيري فکس هاي ارسال نشده از طريق سيستم و تلاش براي ارسال مجدد آن
دسترسي راحت به فکس ها
امکان پاسخ دهي به فکس هاي ورودي از طريق فکس مودم
هرچه سريع تر شرکت خود را به سرويس فکس مودم مجهز کنيد