کارت گرافیک – VGA

Video Graphic Adapter همان مهیا کننده تصویر برای خروجی مانیتور در کامپیوتر است. یک کارت گرافیک باید توانایی ساختن کیفیت نمایش (Resolution) های مختلف و متنوع در محیط های متفاوت برای مانیتور را داشته باشد. به طور مثال رزولوشن محیط Setup با محیط ویندوز و یا Game متفاوت است. این قطعه دارای تنوع بسیاری بوده و با توجه به نوع کاربر و استفاده وی می تواند از ساده ترین و کم هزینه ترین آن برای مصارف خانگی یا اداری که یک کارت آنبرد است تا مدلهای بسیار قدرتمند و گرانقیمت که برای بازیها، امور صنعتی یا ساخت انیمیشن مورد استفاده قرار می گیرد باشد. شرکتهای سازنده کارت گرافیک nVIDIA و AMD می باشند. البته شرکت های دیگر نظیر Intel در زمینه تولید گرافیک های آنبرد فعالیت می کنند اما نمی توان در حال حاضر آنها را در زمره تولید کننده گان اصلی در نظر گرفت.

شرکت nVIDIA نام پردازنده های گرافیکی خود را GeForce قرار داده و AMD نام Radeon را بکار می برد. 

از مهمترین فاکتور های انتخاب گرافیک می توان موارد زیر را نام برد:

اسلات گرافیک
پردازنده گرافیکی – GPU
حافظه گرافیکی – RAM
امکانات تحت پشتیبانی
خروجی های تصویر – VGA Ports

اسلات گرافیک
اسلاتهای رایج طی چند سال اخیر بدین صورت می باشد:
AGP / 2X, 4X, 8X
PCI-Express 1.0, 2.0 / 8X, 16X
پسوند X ذکر شده نشانه مقدار اطلاعات قابل تبادل در هر ثانیه می باشد که برای AGP برابر با 266 MB/s و برای PCI-Express به ترتیب برای ورژن 1.0 برابر با 250 MB/s و برای ورژن 2.0 دو برابر، یعنی 500 MB/s می باشد.
به طور مثال AGP 8X توانایی تبادل اطلاعات تا 2133 MB/s (2 GB/s) را دارا بوده و 2.0 PCI-Express 16X تا 8 GB/s می تواند مبادله کند.
کارت با اسلات AGP 8X
کارت با اسلات PCI-Express 16X

پردازنده گرافیکی
پردازنده گرافیک مهمترین قسمت یک کارت گرافیک می باشد که تعیین کننده قدرت و قیمت یک کارت می باشد. تنوع نوع چیپ گرافیک با توجه به نیاز کاربر و درخواست های گرافیکی وی دارد.