آشنايي با گيت هاي كنترل تردد فلزياب

گیت چیست؟
گیت كنترل تردد متداول ترین سیستم برای بازرسی و كنترل تردد افراد در زمان ورود و یا خروج از اماكنی از قبیل فرودگاهها ، سالن های كنفرانس و سخنرانی ، ورودی اماكن و ادارات دولتی ، مدخل ورودی دفاتر مقامات عالیرتبه ، خروجی انبارها و كارگاهها و ... است كه كنترل تردد در آنها ضروری می باشد.
اصولا با توجه به نام فنی گیت : METAL DETECTOR / WALK – THROUGH WEAPONS می توان استنباط نمود كه این سیستم بیشتر برای كشف سلاح كمری و جلوگیری از ورود آن به اماكن حفاظت شده طراحی و تولید گردیده كه استفاده از آن به این منظور بدون هیچ محدودیتی به سهولت انجام می پذیرد.
اما امروزه از این سیستم برای اهداف دیگری نیز استفاده می گردد كه در آن كشف فلزات به مراتب كوچكتر از یك سلاح كمری مد نظر می باشد از قبیل : انواع سلاح سرد، گوشی همراه، ابزار و قطعات فلزی در خروجی كارگاه و ... كه در این حالت می بایست عوامل تاثیر گذار در تنظیم و استفاده از سیستم را به دقت مورد توجه قرار داد.
هر چند امروزه پیشرفت های دانش الكترونیك توانسته است با استفاده از امكانات وسیع میكرو پروسسورها بطور قابل ملاحظه ای تاثیر عوامل خارجی را در سیستم گیت كاهش دهد، اما توجه به آنها به هر شكل در اخذ بالاترین ضریب بهره وری از گیت بسیار موثر می باشد .

گیت چگونه كار می كند ؟
سنسورهای موجود در دیواره های گیت بازرسی با توجه به ضریب حساسیت تنظیم شده در حافظه گیت كه توسط اپراتور انتخاب می گردد نسبت به كشف فلز همراه عابر اقدام می نماید، اما عوامل ذیل به طور نسبی در این عمل تاثیر می گذارند.

1- مكان استقرار گیت
یكی از مهمترین نكات استفاده از گیت، توجه به مكان استقرار آن می باشد كه می بایست ضمن رعایت نكات حفاظتی بسیار مهم در تعیین مسیر ورود و خروج مراجعين، تاثیر عوامل فیزیكی محیط را از هر جهت مورد توجه قرار داد. در ذیل به عمده ترین عوامل فوق و تاثیر هر یك از آنها به طور نسبی اشاره مي شود:

(1) – مقدار فلزات موجود در مصالح كف و سقف محل استقرار گیت و فاصله آنها با بدنه گیت كه در اكثر موارد قابل رویت نیستند از قبیل ( آرماتور، تیر آهن، رابیتس سقف كاذب و ...)
(2) – فلزات ثابت موجود در اطراف دیواره گیت در صورتی كه فاصله آنها با هر یك از دیواره ها كمتر از 50 سانتی متر باشد از قبیل ( پنجره، ستون ساختمان، چهار چوب فلزی و ...)
(3) – فلزات متحرك غیر قابل انتقال در اطراف دیواره ها و یا در مقابل محل عبور گیت بازرسی در صورتیكه فاصله آنها كمتر از 100 سانتیمتر باشد از قبیل (درب فلزی، دربهای اتوماتیك و ...)
(4) – كلیه تجهیزات الكتریكی و الكترونیكی كه دارای میدان الكترومغناطیسی هستند و یا با امواج فركانسی قوی كار می كنند از قبیل (انواع الكترو موتور، كابل های برق فشار قوی، ترانسفورمرهای مبدل، مونیتور كامپیوتر، اتاق پست برق، اتاق های كنترل دوربین مدار بسته، مراكز مخابراتی بیسیم و ...) كه در مجاورت محل استقرار گیت باشند.
باید توجه داشت كه سازندگان گیت با استفاده از امكانات الكترونیك تلاش می نمایند كه اثرات عوامل بیان شده را به حداقل ممكن كاهش دهند به نحوی كه بتوان از گیت در اكثر مكان های مورد نظر استفاده نمود. به عنوان مثال گیت ها قادر هستند به طور نسبی خود را با فلزات ثابت محیط نصب هماهنگ و اثر آنها را در زمان تنظیم به حداقل برسانند و یا با تشخیص فركانس ها و پارازیت های مزاحم محیطی، خود را خارج از میدان تاثیر آنها تنظیم نمایند. اما به هر جهت هر یك از این عوامل می توانند بر عملكرد گیت تاثیر بگذارند و شما را در استفاده از گیت به نسبت اثر خود محدود نمایند.

2- بزرگی فلز
بدیهی است هر چه فلز همراه عابر بزرگتر باشد، اثر آن بیشتر و سیستم آن را به سهولت كشف و اعلام می نماید، اما باید توجه داشت كه كلیه گیت ها حسب سیستم الكترونیك بكار گرفته شده در آنها در بهترین شرايط استقرار و بالاترین ضریب تنظیم حساسیت، نمی توانند هر فلز كوچكی را تشخیص دهند، در این مورد اندازه كوچكترین فلز قابل تشخیص برای هر گیت، توسط شركت سازنده مشخص می گردد اما در كلیه گیت ها، فلزات كوچكتر از حد توان تعریف شده توسط سازنده، در فاصله نزدیك به دیواره ها (كمتر از 10 سانتی متر) به دلیل بالاتر بودن ضریب حساسیت نسبت به سایر نقاط سطح عبور، كشف می گردد.

3- سرعت تردد مراجعين
سرعت حركت مراجعين از درون گیت بیشتر در تشخیص فلزات كوچك موثر می باشد، بدین معنی كه هر چه فرد از درون گیت سریعتر عبور نماید امكان تشخیص فلز همراه وی به نسبت اندازه آن با توجه به ضریب حساسیت و ضریب سرعت تردد تنظیم شده توسط اپراتور كاهش می یابد، لذا بهتر است با توجه به شرايط تنظیم گیت، اپراتور از افراد بخواهد كه با سرعت مناسب از درون گیت عبور نمایند.

4- جهت عبور فلز
با توجه به این كه فلزات همراه عابر از شكل یكنواختی برخوردار نیستند لذا جهت عبور آنها بر حسب شكل، از بین دیواره های گیت حائز اهمیت است. به عنوان مثال تشخیص گوشی همراه بر حسب اینكه در چه جهتی نسبت به شكل آن از گیت عبور نماید حتما متفاوت خواهد بود. هر چند كه امروزه در گیت های پیشرفته، با استفاده از سیستم B.A.D تاثیر این مسئله بسیار كم و ناچیز شده است ولی در برخی از موارد بخصوص در زمان عبور فلزات كوچك احتمال بروز آن مشاهده می گردد.

5- جنس و آلیاژ فلز
اصولا در سیستم PI اثر فلزات مختلف حسب نوع آلیاژ آنها بر سنسور های گیت متفاوت می باشد. آزمایشات انجام شده در این خصوص نشان داده است كه اثر انواع فلزات گروه FERROUS از گروه فلزات NONFERROUS بیشتر است، هر چند كه تفاوت فوق جز در مواردی كه فلز كوچك باشد، در حدی نیست كه خللی در كار سیستم وارد نماید.

6- لوازم همراه مراجعين
تجربه استفاده از انواع گیت در اماكن نصب شده نشان داده است كه اكثر افراد دارای كیف دستی و یا تلفن همراه می باشند كه در صورت عبور با این وسائل از درون گیت، مسئله تشخیص فلز مورد نظر در هر شرايطی لوث می گردد، زیرا فلز موجود در این وسائل دارای حجم زیادی می باشد به خصوص كیف های دستی اداری كه دارای قاب فلزی بزرگی هستند.