آشنایی با انواع دوربینهای مداربسته آنالوگ و دیجیتال

امروزه دوربين هاي مداربسته با توجه به کاربردهاي مختلف و حساسيت محل مورد نظر در شکل ها و صورت هاي مختلف طراحي و ساخته شده است.
در زير انواع مختلف دوربين هاي مداربسته آنالوگ و ديجيتال را آورده ايم و توضيحات کامل آنها را مي توانيد مطالعه بفرماييد.

دوربين مدار بسته Pin Hole
داراي ابعاد کوچکي ميباشد ( حدود 3 در 3 سانتيمتر ) داراي لنز ثابت و ميکروفن جهت دريافت صدا.
دوربين پين هل ( و يا دوربين لنز سوزني ) به دليل حجم کم و لنز کوچک خود اين امکان را دارد تا از پشت يک سوراخ 3 ميليمتري ، بصورت مخفي به ما تصوير دهد. اين دوربين کيفيت بالايي ندارد و بيشتر براي محيط هاي کوچک و داراي نور مناسب ( بصورت مخفي ) نصب و راه اندازي ميشود .
دوربين هاي دام ( گنبدي ) Dome Type
دوربينهاي دام يا گنبدي شکل که معمولا بر روي سقف نصب ميگردد ( براکتهاي ديواري نيز براي اين مدل موجود ميباشد) . کاور گنبدي شکل ، ظاهري زيبا به اين دوربين بخشيده که باعث ميگردد در محيط هاي داخلي اداري و تجاري مورد توجه قرار گيرد . البته در بعضي مدل ها ي اين دوربين از کاورهاي weather proof ( ضد آب ) و کاور هاي Vandal ( ضد ضربه ) استفاده شده که نصب آن در محيط هاي باز ( Out Door ) امکان پذير ميکند.
در گذشته اين نوع از دوربينها از تکنولژي بالايي بهره نميبردند . ولي اکنون در نمونه هاي جديد تقريبا تمامي قابليت ها و تکنولژِي هاي يک دوربين box type به ظاهر زيباي آن اضافه شده که به اين دوربين جايگاه خاصي را در سيستم هاي نظارت تصويري داده است.

alt
فست دام Fast Dome
قابليت هاي بالا ، اين دوربين را از انواع ديکر دوربين متمايز ميکند . فروش دوربين مداربسته
نکته : PTZ : اين دوربينها قابليت حرکت افقي، عمودي و همچنين زوم اپتيک و ديجيتال بصورت کنترل دستي و اتوماتيک را دارند .

حرکت افقي ( Pan) تا 360 درجه ، حرکت عمودي ( Tilt ) 90 درجه . قابليت زوم اپتيکال ( در مدل هاي مختلف 10x تا 35x ) . لنز Auto Iris ورودي و خروجي هاي الارم و... اپراتور اين دوربين ميتواند به راحتي دوربين را در جهت هاي مختلف هدايت کند و با قابليت زوم فضا ي بيشتري را پوشش دهد .
از ديگر امکانات اين دوربين برنامه ريزي حرکت خودکار و زمان بندي شده بر روي نقاطي است که توسط اپراتور در حافظه دوربين ثبت شده است. قابليت دنبال کردن سوژه بصورت خود کار نيز در بعضي از مدلها ي پيشرفته موجود ميباشد. سرعت چرخش بالا ( تا 100 درجه در ثانيه ) و زوم اپتيکال اين دوربين باعث شده تا در مناطق حساس ، سوله ها ، فظا هاي باز و همچنين براي کنترل ترافيک ، بهترين گزينه باشد.