مدیریت انرژی در لپ تاپ

منظور از انرژی، شارژ باتری است. شارژ باتری دستگاه منبع تغذیه ی تمام قطعات لپ تاب و بسیاری از دستگاه های جانبی آن است. با توجه به اینکه همیشه امکان متصل کردن  لپ تاب به برق وجود ندارد، مدیریت شارژ باتری یا به عبارت دیگر مدیریت انرژی دستگاه اهمیت زیادی پیدا می کند.

کنترل میزان شارژ باتری

اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که در زمان استفاده از لپ تاب دائما به مقدار باقی مانده شارژ دستگاه توجه کنید.  اولین قابلیت برای کنترل شارژ باتری، آیکونی است که در کنار ساعت در نوار وضعیت ویندوز قرار دارد. این آیکن که به شکل باتری است بر اساس مقدار باقی مانده شارژ، نواری رنگی را نشان می دهد. هر چه این نوار کوتاه تر شود، به این معنی است که مقدار کمتری از شارژ باقی مانده است. اگر اشاره گر ماوس را به روی آن ببرید، کادر کوچکی باز می شود و مقدار باقی مانده شارژ را بر حسب درصد و ساعت گزارش می کند. مقدار ساعت به طور میانگین و تقریبی محاسبه می شود، زیرا میزان مصرف باتری دستگاه در شرایط مختلف یکسان نیست. اگر آیکون گفته شده وجود ندارد، به Control Panel- Power Options- Advanced بروید و گزینه ی Always Show Icon on the Taskbar را فعال کنید. یک راه دیگر برای کنترل میزان باقی مانده ی شارژ باتری، مراجعه به Control Panel-Power Options-Power Meter است.

انرژی باتری

وقتی دستگاه را به برق وصل کنید، باتری شروع به شارژ شدن می کند. در این حالت فرقی ندارد که دستگاه خاموش باشد یا روشن، به هر حال باتری شارز خواهد شد و وقتی شارژ آن تکمیل شود مساله از طریق LEDهای دستگاه مشخص خواهد شد. علامت هایی که برای این کار داده می شوند از دستگاهی به دستگاه دیگر فرق می کنند و برای آگاه شدن از چگونگی آن باید به راهنمای دستگاه مراجعه کنید. در مورد برخی انواع باتری های قدیمی، بهتر بود زمانی آنها را شارژ کرد که کاملا تخلیه شده باشند. هنوز هم بسیاری از مردم فکر می کنند که این قاعده در مورد تمامی باتری های قابل شارژ وجود دارد، در حالی که این طور نیست. باتری هایِ Laptopهای جدید همگی لیتیوم-یون هستند و هیچ محدودیتی در زمان شارژ ندارند و هر زمان که مایل باشید، می توانید آن را کامل یا ناقص شارژ کنید. با وجود این بهتر است هر چند ماه یک بار اجازه دهید که باتری به طور کامل تخلیه شود. هر چه باتری را نامرتب تر شارز کنید، بهتر است. منظور این است که مثلا همیشه آن را زمانی که به 30% می رسد، شارژ نکنید.

استفاده از دستگاه بدون باتری

اکثر دستگاه ها می توانند بدون داشتن باتری در زمان اتصال به برق کار کنند.. اگر قصد دارید دائما از دستگاه خود در جای ثابتی استفاده کنید، می توانید باتری آن را خارج کرده و دستگاه را مستقیما و دائم به برق وصل کنید تا باتری فرسوده نشود. در این حالت بهتر است دستگاه را به UPS وصل کنید تا اگر برق به هر دلیلی قطع شد، اطلاعات از بین نروند.