انتقال تصاویر به روش بیسیم

براي يک گيرنده راديويي‌، لغت "بي­سيم" تقريباً قديمي به نظر مي­رسد‌، اين در حالي است که در انتقال ويدئو‌، روش بي‌سيم کاملاً جديد محسوب مي­شود‌. رد و بدل کردن عکس­هاي ديجيتالي بدين روش و بدون استفاده از کابل و هرگونه سيم الکتريکي تقريباً متداول است و امروزه براي انتقال داده مابين دستگاه­هاي ارتباطي‌، از طريق فرکانس راديويي‌، امواج مايکروويو و مادون قرمز‌، عملاً به روشي جهاني مبدل شده ­است.

تابش الکترومغناطيسي

يک موج انرژي به نام موج راديوئيکه توسط يک فرستنده توليد مي­شود‌، شکل پيچيده­اي از انرژي است که شامل هر دو زمينه مغناطيسي و الکتريکي مي­شود‌. با ترکيب اين دو‌، موج راديويي نام ديگري نيز پيدا مي­کند: تابش الکترومغناطيسي. فروش دوربين مداربسته

همواره از گونه­اي تابش الکترومغناطيسي براي حمل داده­هاي بي­سيم استفاده مي­شود‌، که در ميان آن­ها‌، امواج راديويي‌، امواج مايکروويو و مادون­قرمز بيشترين کاربرد را دارند‌. هم ­اکنون بسياري از سيستم­هاي انتقال ويدئو از راه­دور‌، در کاربردهاي امنيتي‌، در موارد قطع سيستم‌، مجهز به برقراري ارتباط بي­سيم از طريق امواج راديويي‌، مايکروويو و اتصال دهنده­هاي ماهواره­اي هستند. از اين ويژگي در سيستم­ها، به عنوان Redundancy‌ (افزونه‌) يا پشتيبان بهره مي­گيرند که قادر­اند در مواقعي که انتقال و ارتباط با­سيم دچار اختلال مي­شوند‌، وارد عمل شوند.

بلاياي طبيعي از قبيل طوفان‌، زلزله يا سيل‌، لزوم استفاده از اين­گونه سيستم­هاي پشتيبان را هنگام قطع ارتباطات زميني‌، نشان مي­دهد. در مواقعي که مخابره­هاي کابلي و شبکه­هاي سنتي تلفن‌، غير قابل دسترسي و راه­اندازي هستند‌، ضرورت وجود قابليت­هاي ارتباطات بي­سيم بيش از پيش حس مي­شود‌.

براي انتقال انرژي از نقطه­اي به نقطه­ي ديگر‌، از امواج الکترومغناطيسي بهره گرفته مي­شود‌. آنتن به عنوان منبعي براي اين امواج در نظر گرفته مي­شود. آنتن­ها‌، اجزايي الکترونيکي هستند که براي ارسال يا دريافت امواج راديويي به شکلي ساده طراحي شده­اند‌. انرژي به وسيله­ آنتن فرستنده به فضا فرستاده شده و توسط آنتن گيرنده‌، دريافت مي­شود‌. طراحي آنتن­ها بسيار اهميت دارد و آن­هايي که کارايي بالايي دارند از ابعاد بسيار دقيقي برخوردارند. نکته­ قابل­توجه در مورد آنتن­ها اين است که هر دو نوع فرستنده و گيرنده داراي مکانيزم مشابهي هستند‌. اين ويژگي به عنوان ويژگي متقابل آنتن­ها شناخته مي­شود.

آنتن­ها براي تمام شبکه­هاي پهن باند (‌پرسرعت) بي­سيم‌، مورد نياز مي­باشند. چهار نوع اصلي آنتن­ها براي سيستم­هاي ذکر شده استفاده مي­گردند: آنتن­هاي سکتور يا مرکزي1‌، آنتن­هاي با صفحه مسطح2‌، آنتن­هاي بشقابي‌3 و آنتن­هاي دو بانده4‌.

يک آنتن کامل از اجزاي زير تشکيل مي­شود‌: يک ابزار کوپلينگ که وظيفه­ اتصال فرستنده به تغذيه را برعهده دارد‌، خط انتقال که حامل انرژي به آنتن است و خود آنتن که انرژي را به فضا منتقل مي­کند‌.

عواملي که تعيين مي­کنند چه نوعي از آنتن به کار رود‌، عبارتند از‌: فرکانس راه­ اندازي فرستنده‌، مقدار توان تابيده شده و جهت کلي سيستم گيرنده‌. اکثريت آنتن­ها در حقيقت کامل شده دو نوع اصلي هستند‌: هرتز و مارکوني.

آنتن هرتز در فرکانس راه‌اندازي‌، داراي ½ ‌طول موج مي­باشد و از زمين نيز عايق شده است‌. آنتن مارکوني نيز‌، ¼ ‌طول موج‌، طول دارد و از يک طرف يا زمين شده است و يا به يک شبکه سيم که counterprise ناميده مي­شود‌، متصل است.

امواج­ راديويي

امواج راديويي اطلاعات حاوي سيگنال­هايي را که مشابه تلگراف از طريق قطع فرآيند انتقال در فواصل معين‌، مستقيماً روي موج کدگذاري شده­ است و يا اطلاعاتي که روي موج حامل سوار مي­شود‌- اين فرآيند مدولاسيون گفته مي­شود – را حمل مي­کند‌.

با تغيير برخي از خصوصيات موج‌، مدولاسيون شکل مي­گيرد‌، که اگر دامنه يا شدت تغيير داده شود‌، به آن مدولاسيون دامنه يا اي‌ام (AM) و اگر فرکانس موج تغيير کند‌، به آن مدولاسيون فرکانس يا اف‌ام‌(FM) مي­گوييم‌.

انتقال از طريق امواج مادون­قرمز

سيستم­هاي ارتباطات داده­ مادون قرمز از اشعه مادون­ قرمز براي انتقال داده با پالس­هاي نوري‌، بهره مي‌گيرند. اصطلاح پرتو افکني نيز براي اين نوع انتقال داده به کار مي­رود‌. بدين صورت که ويدئو توسط فرستنده‌، روي يک پرتو مادون قرمز سوار شده و در يک رديف قرار مي­گيرد تا به گيرنده که خروجي آن يک سيگنال ويدئويي ترکيبي است‌، برسد. شرايط آب و هوايي روي عملکرد پرتو­هاي مادون قرمز‌، تاثير مي‌گذارد.

امواج مادون قرمز با طول موجي بين‌‌‌ 750 تا يک ميليون نانومتر، در گستره طيف امواج الکترومغناطيسي بين امواج مايکروويو و نور مرئي قرار مي­گيرد‌. اين امواج‌، توانايي ارسال سريع داده بين دو نقطه را دارند‌، اما قادر به حمل اطلاعات با خود‌، نيستند.