خطوط PRI

در بعضي از شرکت هاي بزرگ براي کم کردن هزينه خريد خطوط شهري و يا محدود سازي مشتريان به يک خط از خطوط 4 و 5 رقمي استفاده مي کنند. اين خطوط مخابراتي مخصوصي هستند که بر روي آن ها 30 خط تلفن شبيه سازي مي شود. به بياني ديگر اين خط قادر به پاسخ گويي به 30 تماس در لحظه مي باشد و براي اين تماس ها بوق آزاد پخش مي کند.
براي انتقال ديتا (اطلاعات تماس) در اين خطوط از مودم هاي مخصوصي استفاده مي شود که مي توانند تا پهناي باند 2 مگابايت بر ثانيه اطلاعات را جابجا کنند. سرعت اين جابجايي اطلاعات در ايران با سرعت 56 کيلو بايت در ثانيه است.
اين خطوط به تنهايي قابل استفاده نيستند به همين منظور براي بهره وري بهتر تماس ها بايد اين خط وارد دستگاه سانترال شود و با تعريف اين خط براي سانترال پاسخ گويي به اين تماس هاي ورودي توسط کاربران نامحدودي امکان پذير مي شود. اين خطوط قابل برنامه ريزي براي سانترال پر ظرفيت و تحت شبکه است. (نصب سانترال)

با تهيه کارت PRI مدل KX-TDA0290 مي توان خط خود را در سانترال تعريف نمود و اين خط ورودي به سانترال مانند ديگر خطوط آنالوگي که وارد دستگاه مي شود قابل برنامه ريزي است. همان طور که در تصوير بالا مشاهده مي شود تقاوت سه نوع خط آنالوگ و PRI و VOIP به تصوير کشيده شده است. اين خطوط تفاوت هايي زيادي با هم دارند که وجود اين تمايزات سبب برتري سيستم هاي ارتباطي نسبت به يکديگر شده است.
بهتر است اين نوع خطوط متناسب با نياز فرد و مجموعه انتخاب شود و اين خطوط انتخابي هر کدام در دستگاهي خاص قابليت هايي خاص را ايجاد مي کنند.