راهنمای جامع خرید یک لپ تاپ مناسب

این‌که کدام‌یک این خصیصه‌ها مهم بوده یا کدام آنها برای شما اهمیت بیشتری دارد، سوالی است که شاید خیلی کاربران پاسخ درست آن را نمی‌دانند اگر چنین چیزی باشد، انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب از بین مدل‌های فراوان و متنوع کار بسیار دشواری خواهد بود.

وقتی به یک فروشگاه لپ‌تاپ می‌روید و از فروشنده لیست قیمت می‌خواهید، احتمالا با تعداد زیادی مدل لپ‌تاپ مواجه می‌شوید که جلوی هر کدام تعداد زیادی خصوصیت و مشخصه درج شده است. پردازنده، حافظه اصلی، حجم هارددیسک، پردازنده گرافیکی، سیستم‌عامل، وزن، اندازه نمایشگر، پورت‌ها و حتی ذخیره‌کننده نوری جزو مهم‌ترین این خصیصه‌ها هستند که با آنها مواجه خواهید شد. آموزش تعمیرات لپ تاپ

اما این‌که کدام‌یک این خصیصه‌ها مهم بوده یا کدام آنها برای شما اهمیت بیشتری دارد، سوالی است که شاید خیلی کاربران پاسخ درست آن را نمی‌دانند اگر چنین چیزی باشد، انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب از بین مدل‌های فراوان و متنوع کار بسیار دشواری خواهد بود.

متاسفانه خیلی از کاربران بعد از خرید لپ‌تاپ، پس از مدتی به نوعی آن را مناسب کار و نیاز خود نمی‌دانند، در حالی‌که ممکن است پول زیادی هم بابت خرید آن داده باشند. قدرت پردازشی کم، عدم توانایی در اجرای بازی‌ها با سرعت مطلوب، کمبود فضا برای ذخیره‌سازی اطلاعات، وزن بالا یا مدت شارژ کم، مشکلاتی بوده که خیلی از کاربران پس از خرید لپ‌تاپ خود با آنها مواجه می‌شوند. این مشکلات را قبل از خرید لپ‌تاپ، با یک انتخاب آگاهانه، درست و مطابق با نیاز، می‌توان بررسی کرد. برطرف کردن خیلی از این کمبودها، بسیار ساده است.

به عنوان مثال با یک پیش‌بینی درست می‌توانید تشخیص دهید که به چه میزان فضای هارددیسک برای لپ‌تاپ خود نیاز دارید یا چه پورت‌هایی و حتی چه تعداد پورت‌های ورودی و خروجی باید روی لپ‌تاپ شما تعبیه شده باشد. پاسخ به این سوالات واقعا راحت است. در عوض ما در ادامه فاکتورهای مهم‌تر دیگری که برای تصمیم‌گیری در مورد آنها، ممکن است به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید را باز خواهیم کرد. این فاکتورها به ترتیب پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، اندازه و وزن لپ‌تاپ است. مطمئن باشید با اطلاعاتی که درمورد این شاخص‌ها دریافت می‌کنید و با کمک اطلاعات درج شده در مشخصات فنی لپ‌تاپ خود، خیلی ساده می‌توانید مدل موردنیاز خود را انتخاب کنید. فراموش نکنید که هنگام انتخاب لپ‌تاپ، سلیقه هم تا حدود زیادی دخالت دارد. ممکن است چندین مدل مشابه را پیدا کنید که تفاوت چندانی از نظر سخت‌افزار و قدرت پردازشی نداشته باشند، در این مواقع، تنها سلیقه شما است که مشخص می‌کند کدام مدل را بردارید.

پردازنده مرکزی(CPU)

شک نکنید که پردازنده،‌ مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعه در یک لپ‌تاپ است. پردازنده، علاوه بر آن که قدرت پردازش یک لپ‌تاپ را مشخص می‌کند، روی برخی خصوصیات و ویژگی‌های دیگر نیز تاثیر می‌گذارد که مهم‌ترین آنها، مدت شارژ یا میزان مصرف انرژی است.

بطور کلی پیشرفت فناوری ساخت پردازنده‌ها در دو جهت اصلی حرکت می‌کند، اول افزایش کارایی و سرعت و دوم کاهش مصرف انرژی. همین اصل ساده باعث می‌شود تا به شما توصیه کنیم همیشه لپ‌تاپی را انتخاب کنید که پردازنده آن مبتنی بر جدیدترین و به روزترین فناوری موجود باشد. متاسفانه دسته‌بندی پردازنده‌های لپ‌تاپ براساس کارایی آنها کار دشواری است و شاید با انجام این کار شما کمی سردرگم شوید و مدل‌های مختلف یک خانواده از پردازنده‌ها را در دسته‌های مختلف ببینید. به جای این کار،‌ تصمیم گرفتیم پردازنده‌هایی که در لپ‌تاپ‌های موجود استفاده می‌شوند را در چندین جدول لیست کنیم و امتیاز آنها را در چندین تست مختلف، بیاوریم. به این ترتیب با مقایسه امتیازها به راحتی به اختلاف کارایی میان پردازنده‌های مختلف پی خواهید برد. به علاوه،برای این‌که با پردازنده‌های مختلف که روی لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند، آشنا شوید، آنها را در چند دسته کلی معرفی می‌کنیم.

پردازنده‌های Core i7

پیشرفته‌ترین و سریع‌ترین پردازنده‌هایی که تا به امروز برای لپ‌تاپ‌ها عرضه شده‌اند،‌ پردازنده‌های Core i7هستند. این پردازنده‌ها در دو دسته دو هسته‌ای و چهار هسته‌ای طراحی شده‌اند. البته مدل‌های دو هسته‌ایCorei7، هنوز در لپ‌تاپ‌ها بطور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. مدل‌های دو هسته‌ای این پردازنده‌ها در دسته پردازنده‌های Arrendale قرار گرفته که با استفاده از فناوری ۳۲ نانومتری تولید می‌شوند و پردازنده گرافیکی مجتمع نیز روی خود دارند اما در مقابل هم‌اکنون لپ‌تاپ‌های زیادی در بازار پیدا خواهید کرد که با چهار هسته‌ای‌های ۴۵ نانومتری Core i7 پیکربندی می‌شوند. این لپ‌تاپ‌ها معمولا در مدل‌های ۱۶ اینچ به بالا بوده که به عنوان لپ‌‌تاپ‌های جایگزین دسکتاپ (DTR) موردتوجه قرار می‌گیرند. همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، توان مصرفی این مدل‌ها بالا بوده(۴۵ و ۵۵ وات) که نشانه مصرف بالای انرژی در آنها است.

این خصیصه، طول شارژ باتری را به شدت کاهش داده و تنها راه بالا نگه داشتن زمان شارژ نیز استفاده از باتری‌های حجیم‌تر با ذخیره‌سازی بالاتر خواهد بود. به همین دلیل این پردازنده‌ها به لپ‌تاپ‌های بزرگ اختصاص یافته است. امتیازهای درج شده در جدول به خوبی نشان می‌دهد که در لپ‌تاپ‌های جدید، بالاترین کارایی و سرعت پردازش به پیکربندی‌های مجهز به پردازنده‌های Core i7 اختصاص دارد. اگر وزن و اندازه لپ‌تاپ برای شما مهم نبوده و تنها دنبال یک مدل با قدرت پردازشی بسیار بالا با توانایی‌های Multi Tasking فراوان هستید، گزینه‌ای بهتر از چهار هسته‌ای‌های Core i7 پیدا نخواهید کرد. فراموش نکنید که این پردازنده‌ها به تکنولوژی Hyper Threading نیز مجهز بوده و از دید سیستم‌عامل، به نوعی یک پردازنده هشت هسته‌ای خواهند بود!

پردازنده‌های Core i3/i5

اکثر لپ‌تاپ‌های سریع و خوش‌قیمتی که ما این روزها به کاربران پیشنهاد می‌کنیم، به پردازنده‌های Corei5 یاCore i3 هستند. هر دوی این پردازنده‌ها،‌ در خانواده Arrendale قرار می‌گیرند و تمامی مدل‌های آنها دارای پردازنده گرافیکی مجتمع Intel HD Graphics روی خود هستند. تفاوت موجود میان این پردازنده‌ها نیز تنها فرکانس‌های عملیاتی بالاتر و همچنین پشتیبانی از فناوری Turbo Boost برای مدل‌های Core i5 است. Turbo Boost یک قابلیت بسیار جالب و تاثیرگذار بوده که اینتل اخیرا در برخی پردازنده‌های خود به کار گرفته است.

این فناوری بسته به بار پردازشی موجود روی هسته‌های پردازشی، فرکانس عملیاتی آنها را بطور خودکار اورکلاک می‌کند که باعث افزایش سرعت پردازنده می‌شود. جالب این‌که این افزایش فرکانس به نحوی صورت می‌گیرد که مصرف پردازنده هیچگاه از حداکثر توان مصرفی (TDP) اعلام شده برای آن تجاوز نمی‌کند. اگر به جداول نگاهی بیندازید، خواهید دید که پردازنده‌های Core i5 تقریبا در تمام شرایط از دوهسته‌ای‌های Core 2Duo سریع‌تر هستند و تنها یکی دو مدل از Core 2ها آن هم به دلیل فرکانس‌های عملیاتی بسیار بالاتر(نزدیک ۳ گیگاهرتز)، چند درصدی می‌توانند سریع‌تر باشند. سریع‌ترین دو هسته‌ای Core i5 هم اکنون مدل i5-54OMاست که از فرکانس عملیاتی ۵۳/۲ گیگاهرتز بهره می‌برد. حتی مدل‌های Core i3 که در لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت به کار گرفته می‌شوند نسبت به Core 2های هم سطح خود، سریع‌تر وکم‌مصرف‌تر بوده و از هر لحاظی به آنها ترجیح داده می‌شوند. آموزش تعمیرات لپ تاپ

پردازنده‌های Core i3/i5 همگی دو هسته‌ای بوده و از فناوری Hyper Threading نیز بهره می‌برند. اگر دنبال یک لپ‌تاپ سریع و کم‌مصرف در اندازه‌های ۱۳ تا ۱۵ اینچ باشید، پردازنده‌های Core i3/i5 حتما باید در آنها جا داشته باشد. این پردازنده‌ها بهترین تعادل را میان کارایی، مصرف انرژی و مدت شارژ برقرار می‌کنند. قرار است در ماه‌های آینده، مدل‌های کم‌مصرف‌تر این پردازنده با ولتاژ کم(ULV) نیز عرضه شود.