موارد مصرف دیزل ژنراتورها

با گسترش روزافزون استفاده از انرژی الکتریکــی، امــروزه کمتــر زمیــنه ای ( از زنـدگی روزمره تا فعالیتهای صنعتی و خدماتی ) را می توان یافت که بشدت به انرژی الکتریکی وابسته نباشد. از آنجا که همیشه احتمال بروز نقص در سیستمهای تأمین برق و به تبع آن قطع برق وجود دارد، پی آمدهای قطع برق و بکارگیری تمهیداتی به منظور تأمین برق اضطراری قطعاً می بایست مورد مطالعه قرار گیرند.
مولدهای برق اضطراری بجز در موارد استثنائی دیزل ژنراتورها هستند. موارد کاربرد دیزل ژنراتورها دامنه وسیعی از مصارف کوچک ( خانگی ، صنفی ) تا مصارف عمومی و صنعتی بزرگ را در برمی گیرد .
دیزل ژنراتور ترکیبی از موتور دیزل با ژنراتور الکتریکی (که اغلب به نام دینام ) است که برای تولید انرژی الکتریکی بکار می رود. دیزل ژنراتور مجموعه ای است که اگر شبکه از کار بیافتد و یا به عنوان قدرت قابل عرضه در اماکن بدون اتصال به برق اضطراری، مورد استفاده قرار می گیرد. دیزل ژنراتورهای کوچک قابل حمل، محدوده از حدود ۱KVA تا ۱۰KVA ممکن است به عنوان منابع قدرت برای استفاده در ساخت و ساز ها ، به عنوان برق کمکی و یا برق وسایل نقلیه از جمله خانه های سیار بکار برده شود.

دیزل ژنراتور و اجزای تشکیل دهنده
ترکیبی از یک موتور دیزل ، ژنراتور و انواع دستگاه های فرعی مانند پایه یا شاسی ، سیستم های کنترل ، قطع کننده مدار ، گرم کن آب ، برای راه اندازی سیستم است .
محدوده KVA 8-30 برای خانه ها ، مغازه ها و دفاتر کوچک و برای مجتمع های اداری بزرگ ، کارخانه ها و مراکز صنعتی از ژنراتورهای بزرگ صنعتی تا ۲۰۰۰KVA استفاده می شود. رنج های تا حدود ۵ مگاوات برای ایستگاه های قدرت های کوچک استفاده می شود و ممکن است برای این کار از یک تا ۲۰ دستگاه استفاده شود. در این اندازه های بزرگ موتور و ژنراتور به صورت جداگانه به سایت می آورند و به همراه تجهیزات جانبی مونتاژ دیزل ژنراتور و وسایل مورد نیاز کار نصب را انجام می دهند.
گاهی به صورت گسترده ای نه تنها برای قدرت اضطراری بلکه بسیاری از عملکرد دیگر نظیر دوران اوج و یا دوره های زمانی که کمبود ژنراتور برق بزرگ وجود دارد ازدیزل ژنراتورهای با قدرتی به اندازه KVA 250 استفاده می شود.