هارد لپ تاپ

هارد لپ تاپ یا هارد دیسک سخت ، یکی از قطعات اصلی لپ تاپ است که وظیفه ثبت و نگهداری کلیه داده های موجود در لپ تاپ را به عهده دارد.
هارد لپ تاپ تشکیل شده از یک یا چند صفحه انعطاف‌پذیر که سطح آن‌ها با موادی پوشش داده شده که بتوان داده‌ها را به طور مغناطیسی بر روی آن‌ها ثبت و نگهداری نمود.
این وسیله علاوه بر صفحه‌های مذکور حاوی هد برای خواندن و نوشتن، سازوکارتعیین محل هد، و موتوری است که در محفظه‌ای جای داده می‌شود تا از آلودگی‌های خارجی در امان باشد. این .محیط محافظت شده به هدها امکان می‌دهد تا به اندازهٔ ۱۰ تا ۲۵ میلیونیم اینچ از سطح صفحه‌ای که عموماً ۳۶۰۰ تا ۲۷۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد فاصله داشته باشد بنابراین حجم داده‌های قابل ذخیره‌سازی وسرعت دستیابی به آنها نسبت به دیسکت های دیگر بسیار بیشتر است. آموزش تعمیر لپ تاپ
در هارد لپ تاپ های جدید که به آنها دوربالا گفته می‌شود، سرعت چرخش دیسک به ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. ظرفیت هارد دیسکها به مراتب از دیکست های دیگر بیشتر بوده و هر روز به ظرفیت آنها نیز افزوده می‌شود به عنوان مثال امروزه ظرفیت متوسط دیسک‌های سخت در حدود ۲ ترابایت است. در دیسک‌های سخت چند صفحه دیسک جای داده می‌شود تا دیسک گردان بتواند به بیش از یک صفحه دستیابی داشته باشد.
هارد لپ تاپ های موجود در بازار ایران در حال حاضر از برندهای توشیبا، سامسونگ،هیتاچی و وسترن دیجیتال هستند که معروفترین و با کیفیت ترین آنها وسترن دیجیتال است.
تعویض هارد لپ تاپ یک کار تخصصی است و توصیه می شود افراد غیر متخصص به این کار اقدام ننمایند زیرا ممکن است باعث آسیب رساندن به قطعات دیگر لپ تاپ شود.
منبع: شرکت اچ پی ابا