راهنمای نصب پنل تصویری

پیش گفتار
در این قسمت طریقه نصب و ایراد یابی سیستم درب بازکن تصویری کوماکس شرح داده می شود. که در نگاه اکثریت بسیار ساده جلوه می کند . اما در اصل قدم اصلی برای تعمیر درب بازکن های چندین واحدی برداشته می شود و شما با توجه و یادگیری این قسمت به سادگی می توانید درب بازکن تصویری چندین واحدی را نصب و ایرادگیری نمایید.
سیم کشی آیفون تصویری متفاوت از سیم کشی آیفون های صوتی قدیمیست . به دلیل کاهش هزینه و در بعضی موارد سختی کار و تعویض نشدن سیم ها ، سوئیچرهایی طراحی شده است که با سیم کشی های قدیمی سازگاری دارد و دیگر نیازی به تغییر در سیم کشی ساختمان نیست اما باید به این نکته توجه داشت که سیم ها سالم باشند . نصب و راه اندازی آیفون تصویری پیچیدگی خاصی ندارد اما یک سری مسایل و تکنیک هایی است که رعایت آن الزامیست که متاسفانه افراد بی تجربه که در این کار تخصصی ندارد به آن توجهی نمی کنند از این رو توصیه می شود از سپردن نصب و راه اندازی سیستم آیفون تصویری به این افراد خودداری کنید . برای تبدیل درب بازکن صوتی به دربازکن تصویری ابتدا باید برق ترانس تغذیه را قطع کرد سپس پنل را باز کرده و قبل از جدا کردن سیم ها از هم ، آن ها را لیبل گذاری کرده و نام ترمینال مربوطه را رویش بنویسید .

شرح

سیستم درب بازکن تصویری کوماکس به ترتیب از چها رشته سیم به رنگهای قرمز ، آبی ، زرد و سفید تشکیل شده است . (سوکت چار تایی)

قرمز ( صدای بالا به پایین )

آبی ( منفی – برای راه افتادن پنل یک ولتاژ 12ولت نیاز داریم که از مانیتور به پنل فرستاده می شود )
زرد ( مثبت - برای راه افتادن پنل یک ولتاژ 12ولت نیاز داریم که از مانیتور به پنل فرستاده می شود )
سفید ( تصویر – سیگنال تصویر از پنل به آیفون تصویری هدایت شده و همراه خود صدای پایین به بالا را می آورد )
برای نصب یک پنل تک واحدی به یک آیفون تصویری کافی است این چهار عدد سیم را به طور صحیح نصب نموده تا دستگاه به کار انداخت شود.
در قسمت آیفون تصویری کوماکس سه عدد جای سوکت وجود داشته که سوکت اول برای نصب پنل ( چهارتایی)
سوکت دوم برای اینترکام ( مناسب برای نصب گوشی تصویری دیگر و یا یک گوشی صوتی دیگر )می باشد .( چهارتایی )

سوکت سوم جهت اتصال کارت حافظه می باشد ( در نصب نکردن کارت حافظه حتما یک عدد جمپر ) بین پایه های 3و4 قرار می گیرد که در صورت قطع این جمپر تصویر را از دست خواهیم داد)

توضیحات فنی در مورد سیمها
اتصال بین سیمهای یک و دو ( قرمز و آبی ) باعث زنگ خوردن آیفون تصویری می شود.
(در اصل شما با فشار دادن شستی زنگ سیمهای یک و دو را به هم اتصال می دهید)
اتصال بین سیم یک و سه ( قرمز و زرد ) تحریک رله درب بازکن کوماکس می شود و درب بازکن عمل می کند . (در زمانی که ولتاژ در دو سر پنل وجود داشته باشد یا تصویر روشن باشد)

طریقه نصب مانیتور و پنل به یکدیگر
درون جعبه آیفون تصویری یک عدد سوکت چهارتایی وجود دارد . با رعایت قسمت برجسته سوکت به شکلی که رنگ قرمز سوکت در بالاترین قسمت آیفون تصویری قرار گیرد آن را به صورت صحیح در جایگاه سوکت چارتایی اول نصب می نماییم.
در قسمت پایین آیفون تصویری یک عدد سیم سفید رنگ برق ورودی 220 ولت به متراژ یک و نیم متر و در قسمت انتهایی آن یک عدد دو شاخه وجود دارد که می توان مستقیما به برق شهر وصل نمود و در صورت دور بودن یا وجود نداشتن پریز برق میتوان آن را به یکی از نزدیکترین کلید برق وصل نمود.
درون جعبه ی پنل یک عدد قوطی و دو عدد پیچ آلن وجود دارد . قوطی را درون دیوار نصب می نماییم ( در صورت نیاز می توان آن را با دو عدد پیچ رول پلاک روی کار نصب نمود ) . در صورتی که پنل را داخل دیوار و در محیط باز نصب می نماییم باید لبه قوطی با لبه ی دیوار یکسان باشد.
بر روی پنل 4 عدد پیچ وجود دارد که زیر هر کدام از آنها اعداد یک تا چهار حک شده است . چهار عدد سیم انتخاب شده از سمت مانیتور را با رعایت شماره به ترتیب ( قرمز آبی زرد سفید ) در زیر پیچ قرار میدهیم . در قسمت پایین پنل دو عدد سیم وجود دارد که مستقیما از رله پنل بیرون آمده است . و طریقه نصب آن به صورت زیر می باشد.

ترانس درب بازکن
ترانس درب بازکن کوماکس به صورت Ac و Dc وجود داشته اما بجز در موارد استثنایی وارد ایران نشده است . پس می توان از یک ترانس ایرانی که دارای خروجی AC و Dc است استفاده نمود.( بهتر است از یک فیوز 500 میلی آمپر که در بین یکی از سیمهای برق ترانس برای جلوگیری از نوسانات برق که باعث سوختن ترانس میگردد استفاده کنیم )

نصب پنل
حال با بستن دو عدد پیچ آلن و در انتها کاور کار نصب به پایان رسیده و اگر به طور صحیح آیفون تصویری و پنل را به هم متصل نموده باشید بدون هیچ گونه ایراد می توان از این سیستم استفاده نمود .
در صورت بروز هر گونه ایراد می توانید با استفاده از جدول انتهایی متن ایراد یابی نمایید.