ورودی و خروجی سیستم های کامپیوتری

واحد ورودی – Input Unit
تمامی قطعاتی که در این بخش قرار می گیرند به عنوان وارد کننده اطلاعات به کامپیوتر محسوب شده و هر یک به نحوی اطلاعات را در اختیار واحد سیستم قرار می دهند. آموزش تعمیرات laptop
از قطعاتی که در این بخش قرار میگیرند می توان از قطعات زیر نام برد:

کیبورد – Keyboard
موس – Mouse
میکروفون – Microphone
وب کم – Web CAM
وسایل بازی – JoyStick & Game Pad
اسکنر – Scanner
قلم نوری – Light Pen و …
واحد سیستم – System Unit

تمام عملیات مربوط به تحلیل و پردازش اطلاعات در این بخش انجام می شود. این بخش متشکل از ۳ قسمت اصلیست که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

حافظه فقط خواندنی – ROM
در این بخش اطلاعات اولیه سخت افزاری مورد نیاز جهت راه اندازی و استفاده از آنها قرار می گیرد. این حافظه هنگام روشن شدن کامپیوتر جاری شده و موجب شناسایی اجزا و امکانات سیستم می شود. اطلاعات موجود در این بخش در شرایط عادی غیر قابل تغییر و تنها خواندنی هستند. رام بخشی از بایوس مادربرد می باشد که دارای اقسام مختلفی است و در آینده به صورت مفصل بررسی خواهد شد.

حافظه با دسترسی تصادفی – RAM
یک حافظه خواندنی نوشتنی که وظیفه نگهداری اطلاعات مورد نیاز CPU جهت پردازش آن را بر عهده دارد. RAM یک حافظه تمام الکترونیکی بوده و بسیار سریع می باشد. به دلیل الکترونیکی بودن این حافظه با قطع جریان برق تمام اطلاعات موجود در آن از بین خواهند رفت. نام این قطعه از نوع عملکرد و ذخیره سازی اطلاعات توسط آن برگرفته شده است. به صورتیکه اطلاعات در اولین نقاط خالی ذخیره شده و سپس از همان نقاط بازخوانی می شوند.

واحد پردازش مرکزی – CPU
تمام امور مربوط به پردازش اطلاعات سیستم توسط این بخش انجام می شود. این قطعه خود به ۳ بخش اصلی تقسیم می شود.
ALU – واحد محاسبه و منطق که عمل اصلی پردازش را بر عهده دارد
Register – ثبت اطلاعات مهم
CU – واحد کنترل و نظارت بر عملکرد اجزا CPU